Strategier för att motverka desinformation inom kommunikation
Publicerad oktober 2, 2025
Publicerad oktober 2, 2025

Yrkesverksamma inom kommunikation och marknadsföring använder ofta samma metoder som utländska aktörer för att sprida desinformation. För att skydda sig mot påverkan är det viktigt att förstå hur man kan agera. Pär Norén, utbildningssamordnare på Myndigheten för psykologiskt försvar, erbjuder värdefulla insikter.
Norén understryker att det mest avgörande verktyget för att identifiera påverkanskampanjer är att vara medveten om sina känslor.
– När du ser ett budskap som gör dig väldigt känslomässigt berörd – arg, ledsen, orolig eller rädd – då försöker någon påverka dig att dela det vidare, säger han.
En rekommendation från Norén är att ta en paus, reflektera över budskapet och dricka ett glas vatten innan man agerar.
Påverkanskampanjer kan inledas i statskontrollerade medier och spridas via falska nyhetssidor, sociala medier och så kallade