Stockholm förbereder förbud mot fossilreklam
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Stockholms stad planerar att införa ett förbud mot fossilreklam på sina egna annonsytor, inspirerat av tidigare beslut i Region Stockholm. Enligt rapporter av P4 Stockholm är detta ett steg mot att eliminera reklam för produkter som främjar användning av fossil energi, säger hon.
Åsa Lindhagen (MP) kommenterar detta:
”Vi vill ha bort den fossila reklamen, helt enkelt, för produkter och tjänster som driver att vi använder fossil energi,” säger hon.
Förbudet förväntas träda i kraft i sommar och en definition av vad som exakt omfattas av förbudet ska tas fram. Lindhagen fortsätter:
”Vi kommer ta fram en definition som vi kommer slå fast.”
Christoffer Fjellner, oppositionsborgarråd från Moderaterna, är kritisk till förslaget. Han anser att stadens reklamytor bör användas för att generera intäkter till skola och omsorg, vilket han uttrycker till P4.
Nobelpriset ses som en stor PR-möjlighet för Sverige. I och med tillkännagivandet av pristagarna börjar diskussioner om det ekonomiska värdet det medför.
”Vi pratar om flera hundra miljoner om året för Sverige och Stockholm i pr-värde,” säger hon, vilket understryker hur Nobelpriset kan marknadsföra Stockholm som turistmål.
American Eagles marknadschef försvarar en omdiskuterad reklamkampanj med Sydney Sweeney, där han framhåller vikten av att skapa värde för aktieägare och kunder.
”Resultatet talar för sig självt. Jag får betalt för att leverera värde åt våra aktieägare,” säger han.
EU-parlamentet har beslutat att förbjuda användning av termer som vegokorv, och även den svenska köttindustrin anser att förslaget går för långt. Magnus Därth säger:
”Det tycker vi är att gå väl långt.”
Det återstår att se hur förslaget utvecklas i förhandlingar med EU:s medlemsländer, och det finns en möjlighet att mer kontroversiella delar kan tas bort, enligt honom.