X
Nordic region's business magazine • augusti 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Stendahls redovisar fallande byråintäkt och minskat rörelseresultat

Publicerad augusti 1, 2025

Byråintäkterna minskade med 21 procent och uppgick till 165 miljoner kronor under 2024. Samtidigt steg omsättningen från 295,7 till 302,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 18,2 miljoner kronor (25,1). Antalet anställda minskade från 118 till 100 personer. Soliditeten ligger på 42 procent.


Under sommaren belönades Stendahls för kampanjen ”Moments” för Volvo.


I mars i år bytte byråchefen Henrik Segergren roll och tillträdde som nordisk chef i ägarbolaget IO.


Hans efterträdare är Karin Rödlix och Kaj Leissner, som menar att deras gemensamma ledarskap ska skapa flexibilitet och stärkt koppling till moderbolaget.


I intervjun betonade hon:

”När Henrik går vidare blir det ännu tydligare att vi har möjligheten att bredda oss när vi behöver” , Karin Rödlix


Omsättningens utveckling förklarades på följande sätt:

”Vår omsättning består bland annat av de inköp vi gjort för kunder. För 2024 var de högre än vanligt, därav ökningen i omsättning men inte resultat,” , säger hon


För första gången på många år noterade byrån ett negativt resultat på sista raden, -891 818 kronor.


Lönsamhetsförklaringen kompletterades:

”Vi har levererat ett starkt rörelseresultat. Sedan är vi ju del av en koncern, iO, så sista raden påverkas av hur våra tillgångar fördelas inom gruppen”


Vid 70-årsjubileet framhölls långa kundrelationer och leverans av innovativa lösningar som byråns styrka.


VD uttryckte stolthet över resultatet:

”Vi håller kvar i våra mycket långa kundrelationer och fortsätter leverera allt från globala produktlanseringar till innovativa digitala lösningar. Att vi även levererar ett stabilt ekonomiskt resultat är jag väldigt stolt över, teamet har överträffat sig själva på många sätt”


Efterfrågan har varit stark inom flera områden, enligt svaren i en branschundersökning.


”Vi har sett stark efterfrågan inom allt från hygien och hälsoprodukter till automotive och finansiella tjänster. Särskilt roligt har det varit att arbeta med både produktlanseringar, varumärke och digitala transformationer”


Utsikterna för 2025 beskrevs som positiva men med försiktig inställning till omvärldens osäkerhet.


”Positivt, även om man ska ha stor respekt och ödmjukhet inför den rådande osäkerheten i omvärlden och förändringar i vår bransch. Vi har en bredd av både kunder och erbjudanden som gör att riskerna sprids, och samtidigt ligger vi väldigt bra till positionsmässigt i AI-revolutionen som både kräver stor digital kompetens, ett hjärta för autenticitet och förståelse för varumärkens ökande betydelse”

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.