Stendahls redovisar fallande byråintäkt och minskat rörelseresultat
Publicerad Augusti 1, 2025
Publicerad Augusti 1, 2025
Byråintäkterna minskade med 21 procent och uppgick till 165 miljoner kronor under 2024. Samtidigt steg omsättningen från 295,7 till 302,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 18,2 miljoner kronor (25,1). Antalet anställda minskade från 118 till 100 personer. Soliditeten ligger på 42 procent.
Under sommaren belönades Stendahls för kampanjen ”Moments” för Volvo.
I mars i år bytte byråchefen Henrik Segergren roll och tillträdde som nordisk chef i ägarbolaget IO.
Hans efterträdare är Karin Rödlix och Kaj Leissner, som menar att deras gemensamma ledarskap ska skapa flexibilitet och stärkt koppling till moderbolaget.
I intervjun betonade hon:
”När Henrik går vidare blir det ännu tydligare att vi har möjligheten att bredda oss när vi behöver” , Karin Rödlix
Omsättningens utveckling förklarades på följande sätt:
”Vår omsättning består bland annat av de inköp vi gjort för kunder. För 2024 var de högre än vanligt, därav ökningen i omsättning men inte resultat,” , säger hon
För första gången på många år noterade byrån ett negativt resultat på sista raden, -891 818 kronor.
Lönsamhetsförklaringen kompletterades:
”Vi har levererat ett starkt rörelseresultat. Sedan är vi ju del av en koncern, iO, så sista raden påverkas av hur våra tillgångar fördelas inom gruppen”
Vid 70-årsjubileet framhölls långa kundrelationer och leverans av innovativa lösningar som byråns styrka.
VD uttryckte stolthet över resultatet:
”Vi håller kvar i våra mycket långa kundrelationer och fortsätter leverera allt från globala produktlanseringar till innovativa digitala lösningar. Att vi även levererar ett stabilt ekonomiskt resultat är jag väldigt stolt över, teamet har överträffat sig själva på många sätt”
Efterfrågan har varit stark inom flera områden, enligt svaren i en branschundersökning.
”Vi har sett stark efterfrågan inom allt från hygien och hälsoprodukter till automotive och finansiella tjänster. Särskilt roligt har det varit att arbeta med både produktlanseringar, varumärke och digitala transformationer”
Utsikterna för 2025 beskrevs som positiva men med försiktig inställning till omvärldens osäkerhet.
”Positivt, även om man ska ha stor respekt och ödmjukhet inför den rådande osäkerheten i omvärlden och förändringar i vår bransch. Vi har en bredd av både kunder och erbjudanden som gör att riskerna sprids, och samtidigt ligger vi väldigt bra till positionsmässigt i AI-revolutionen som både kräver stor digital kompetens, ett hjärta för autenticitet och förståelse för varumärkens ökande betydelse”