X
Nordic region's business magazine • augusti 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Stärkt varumärke efter cyberangrepp – Norrmejeriers lärdomar

Publicerad augusti 22, 2025

Produktionen stod stilla och butikshyllorna gapade tomma när Norrmejerier blev utsatta för ett cyberangrepp våren 2024. Ledningen valde att vara öppen i sin kommunikation.


”Vill ta kommando över narrativet”, säger hon. Under krisen hade företaget tidigare erfarenheter som visade sig vara värdefulla.


”Det borde vi ha fångat upp”, säger hon. Det var i april 2024 som meddelandet nådde Norrmejeriers kommunikationschef.


”Min första tanke var att samla krisledningen”, säger hon. Efter en tidigare brand i Luleå hade en krisorganisation skapats för att hantera nödsituationer.


”Tack vare det var vi väl rustade”, säger hon. Hon kontaktade också PR-byrån Rippler för att få hjälp med kommunikationen.


”I Norrland har man en närmare relation till lokalmedierna”, säger hon. Det blev klart att transparens var nödvändigt, eftersom hemlighållande inte var möjligt.


”Enda sättet att få förståelse från allmänheten var att vara öppna”, säger hon. Extern IT-kompetens och kontakt med myndigheter var avgörande för kommunikationen.


”Vi fick direkt rådet att göra en polisanmälan”, säger hon. På grund av angreppet kunde inte företagets hemsida uppdateras, vilket innebar att kommunikationen sköttes via sms och affischer.


”När något händer går man in på vk.se”, säger hon. Samtidigt som hon hanterade medierna förberedde Rippler budskap och uppdaterade informationen.


”Vår roll var att agera bollplank och stötta i ordval”, säger hon. Det var viktigt att inte sprida oro, utan att hålla kommunikationen på en kontrollerad nivå.


Efter angreppet kom produktionen gradvis igång igen, men det stod snart klart att det skulle leda till ekonomisk påverkan. ”Eftersom vi haft stopp i produktionen började vissa varor saknas”, säger hon.


För att stödja bönderna lanserades en kampanj som uppmanade konsumenterna att köpa lokala produkter. ”Det finns stark lojalitet till Norrmejerier”, säger hon.


Kampanjen fick stor respons och belönades senare för att ha vänt uppmärksamheten från kris till förtroendestärkande.


”Vi ville ta kommando över narrativet”, säger hon. Nyckelfaktorer i kriskommunikationen var öppenhet och samarbetet med PR-byrån.


”Det är viktigt att ha någon att hålla i handen vid en större händelse”, säger hon. Det var också viktigt att ha en extern byrå för att förbereda material.


Efter krisen har hon hållit flera föreläsningar och reflekterat över vikten av öppenhet. ”Det är djupt mänskligt att känna skam, men transparens är avgörande”, säger hon.


Hon konstaterar att ärligheten ledde till förståelse från konsumenter och branschkollegor. ”Det borde vi ha fångat upp i möten”, säger hon.


Norrmejerier har lärt sig att säkerställa att krisplaner finns, oavsett incidenter. ”Se till att det finns kontaktvägar som inte är beroende av intranätet”, säger hon.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.