Stärkt varumärke efter cyberangrepp – Norrmejeriers lärdomar
Publicerad augusti 22, 2025
Publicerad augusti 22, 2025

Produktionen stod stilla och butikshyllorna gapade tomma när Norrmejerier blev utsatta för ett cyberangrepp våren 2024. Ledningen valde att vara öppen i sin kommunikation.
”Vill ta kommando över narrativet”, säger hon. Under krisen hade företaget tidigare erfarenheter som visade sig vara värdefulla.
”Det borde vi ha fångat upp”, säger hon. Det var i april 2024 som meddelandet nådde Norrmejeriers kommunikationschef.
”Min första tanke var att samla krisledningen”, säger hon. Efter en tidigare brand i Luleå hade en krisorganisation skapats för att hantera nödsituationer.
”Tack vare det var vi väl rustade”, säger hon. Hon kontaktade också PR-byrån Rippler för att få hjälp med kommunikationen.
”I Norrland har man en närmare relation till lokalmedierna”, säger hon. Det blev klart att transparens var nödvändigt, eftersom hemlighållande inte var möjligt.
”Enda sättet att få förståelse från allmänheten var att vara öppna”, säger hon. Extern IT-kompetens och kontakt med myndigheter var avgörande för kommunikationen.
”Vi fick direkt rådet att göra en polisanmälan”, säger hon. På grund av angreppet kunde inte företagets hemsida uppdateras, vilket innebar att kommunikationen sköttes via sms och affischer.
”När något händer går man in på vk.se”, säger hon. Samtidigt som hon hanterade medierna förberedde Rippler budskap och uppdaterade informationen.
”Vår roll var att agera bollplank och stötta i ordval”, säger hon. Det var viktigt att inte sprida oro, utan att hålla kommunikationen på en kontrollerad nivå.
Efter angreppet kom produktionen gradvis igång igen, men det stod snart klart att det skulle leda till ekonomisk påverkan. ”Eftersom vi haft stopp i produktionen började vissa varor saknas”, säger hon.
För att stödja bönderna lanserades en kampanj som uppmanade konsumenterna att köpa lokala produkter. ”Det finns stark lojalitet till Norrmejerier”, säger hon.
Kampanjen fick stor respons och belönades senare för att ha vänt uppmärksamheten från kris till förtroendestärkande.
”Vi ville ta kommando över narrativet”, säger hon. Nyckelfaktorer i kriskommunikationen var öppenhet och samarbetet med PR-byrån.
”Det är viktigt att ha någon att hålla i handen vid en större händelse”, säger hon. Det var också viktigt att ha en extern byrå för att förbereda material.
Efter krisen har hon hållit flera föreläsningar och reflekterat över vikten av öppenhet. ”Det är djupt mänskligt att känna skam, men transparens är avgörande”, säger hon.
Hon konstaterar att ärligheten ledde till förståelse från konsumenter och branschkollegor. ”Det borde vi ha fångat upp i möten”, säger hon.
Norrmejerier har lärt sig att säkerställa att krisplaner finns, oavsett incidenter. ”Se till att det finns kontaktvägar som inte är beroende av intranätet”, säger hon.