SSU återuppväcker gammalt slagord för kyrkoval
Publicerad augusti 29, 2025
Publicerad augusti 29, 2025

Inför det kommande kyrkovalet lanserar SSU kampanjen ”Jesus var sosse”. Detta slagord användes för tolv år sedan och skapade stor uppståndelse då.
”Vi tror att den kommer provocera ännu mer än 2013”, säger en SSU-representant. Den 21 september hålls kyrkoval i Svenska kyrkan, där rösträttsåldern är endast 16 år, till skillnad från allmänna val.
Sedan Svenska kyrkan separerades från staten år 2000 har flera partier distanserat sig från kyrkopolitik, men Socialdemokraterna är inte ett av dem.
År 2013 lanserade SSU en kampanjfilm med budskapet ”Jesus var sosse”, vilket mötte stark kritik. ”Osmakligt” och ”obehagligt” var några av de reaktioner som kom från olika medieprofiler.
Tolv år senare väljer SSU att återuppta detta budskap med en ny kampanjfilm på sociala medier, där berättarrösten säger:
”Jesus menade att den som behöver mest hjälp ska få den först, att vi alla har ett ansvar för varandra. Eller som vi kallar det: solidaritet”.
Planeringen för kampanjen skedde under sommaren och SSU anser att budskapet är relevant fortfarande. ”Det finns mycket att hämta där”, säger en representant.
Den nya kampanjen fokuserar på aktuella frågor som krig och svält, och har en film med ett mer koncentrerat budskap än tidigare kampanjer.
”Gör som Jesus skulle ha gjort, rösta på Socialdemokraterna”, påpekar en SSU-representant.
Strategin är att provocera, med målet att skapa organisk spridning av budskapet. Det ska också fungera som en kommunikationsplattform inför kyrkovalet.
När det diskuteras om det är rimligt att politisera Jesus, säger en representant: ”Syftet är ju inte att bokstavligen och tekniskt bevisa att Jesus var sosse, utan att skapa ett tankeexperiment”.
Vidare frågas det om personens tro. En representant svarar: ”Det gör jag inte. Men jag stödjer Svenska kyrkan och deras arbete”.
Hon avslutar med att säga: ”Nej, precis” när det kommer till att diskutera religionens roll i samhället.