X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Sponsorerna bakom framgången i dam-EM

Publicerad Juli 17, 2025

Intresset för EM är historiskt stort med rekordpublik och snabbt slutsålda biljetter. För kvartsfinalen mot England tog de 2 000 svenska biljetterna slut på en timme, enligt förbundet. Aftonbladet beskriver intresset just nu som en betydande passion.”feber”, säger Aftonbladet.


Svenska Spel har varit huvudsponsor till förbundet sedan början av 1990-talet. Företaget strävar enligt egen utsago efter att stödja fotbollens hela skala med målet att stärka sporten överallt.


Bolaget beskriver sponsringen som en helhetsinsats för att lyfta sporten i alla led.

”från gräsrot till elit”, säger Svenska Spel.


Sara Pettersson, ansvarig för sponsring på Svenska Spel, uppger att det är för tidigt att kvantifiera årets mästerskap. Hon noterar dock att intresset växer ju längre Sverige avancerar.


Enligt henne har engagemanget ökat under turneringen.

”Intresset för damfotboll och landslaget ökar generellt, vilket är väldigt glädjande att se. Även om spelintresset bland våra kunder fortfarande är betydligt högre under ett herrmästerskap, ser vi en positiv utveckling med ett ökande intresse bland våra kunder för att spela på mästerskapen på damsidan”, säger hon.


Inför turneringen producerade Svenska Spel serien ”Road to EM” där bland andra anfallaren Rebecka Blomqvist medverkat. Under mästerskapet genomförs även riktade kommunikationsinsatser på Youtube och via traditionell annonsering för att engagera publiken och promota produkter som Oddset.


Stefan Abelsted, kommersiell chef för Svenska Fotbollsförbundet, rapporterar stort engagemang bland partners. Tretton företag använder damlandslagsspelare i sina kampanjer under detta mästerskap efter den positiva responsen redan 2022.


Han framhåller att värdet i partnerskapet växer i takt med damfotbollens utveckling.

”Intresset var stort redan under EM 2022, men i takt med att damfotbollen växer, både för vårt landslag och internationellt, ökar också värdet av partnerskapet och engagemanget bland våra partners ytterligare”, säger han.


Enligt Stefan Abelsted kan damfotboll sponsras för att stärka varumärkens koppling till jämställdhet och inkludering, även om herrfotbollen fortfarande når en större publik.


Under landslagssamlingarna producerar förbundet nästan allt innehåll tillsammans med spelarna.

”I dag är spelarna vana vid att avsätta tid för olika produktioner. De är proffsiga, ser det som en naturlig del av sitt jobb och har ofta förberett sig. Dessutom skapar vi i princip allt innehåll under landslagssamlingarna, det ger bra förutsättningar och känns naturligt”, säger han.


ICA har varit partner sedan 1970-talet. Företaget har bland annat använt humor i reklamen med Kosovare Asllani och engagerat lokala butiker i aktiveringar under sommaren.


ICA:s marknadschef förklarar syftet med sponsringen.

”Vårt engagemang som nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet grundar sig i att vi ser storheten i allt positivt fotbollen gör för orterna vi verkar på. Samtidigt är det lokala engagemanget från ICA-handlarna själva hjärtat i sponsringen. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet”, säger han.


Swedbank har samarbetat med förbundet i över fyra decennier. Banken betonar att stödet till fotbollen är ett led i att främja gemenskap och samhällsnytta, samtidigt som det ger affärsfördelar genom ökad synlighet.


Bankens marknadschef beskriver motivet bakom partnerskapet.

”Det handlar i första hand om att bidra till ett bättre samhälle. Fotboll i Sverige, oavsett om vi snackar korpen, knatte eller landslag, är en viktig yta för gemenskap. Som en väldigt svensk bank är det naturligt för oss att vara med och stötta det”, säger han.


I år har Swedbank istället valt att fokusera på sociala medier där spelarna Magdalena Eriksson och Jennifer Falk deltagit. Enligt interna undersökningar bidrar samarbetet till en positiv bild av banken.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.