X
Nordic region's business magazine • juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

Publicerad juli 26, 2025

Offentliga upphandlingar med ett sammanlagt värde på 370 miljoner kronor pågår under sommarmånaderna och vänder sig till byråer inom reklam, kommunikation, filmproduktion, webb och strategiska tjänster.


En upphandling för reklambyråer har ett takvärde om 150 miljoner kronor, avtalstid två år med möjlighet till ytterligare två, anbudsfrist 17 augusti. Utvärdering sker efter ekonomiskt mest fördelaktiga anbud i förhållande till kvalitet. Fast pris och fiktivt uppdrag ingår.


För contentbyråer är ramavtalet satt till 12 miljoner kronor under två år med ytterligare två års förlängning. Anbudsdag är 17 augusti och utvärdering baseras på pris samt kvalitet. Kontraktet omfattar fast pris och fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal för kommunikationsbyråer pågår med ett tak på 95 miljoner kronor över två år plus två års förlängning. Sista dag för anbud är 31 augusti. Bedömning sker efter ekonomiskt mest fördelaktigt bud i förhållande till kvalitet. Fast timpris och fiktivt uppdrag ingår.


Strategiska och kreativa kommunikationstjänster uppgår till 50 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två år. Anbudsfrist är 21 augusti. Utvärderingen bedömer bästa pris- och kvalitetsförhållande. Fast pris ingår inte, men fiktivt uppdrag krävs.


En annan kommunikationsupphandling omfattar 25 miljoner kronor under fyra år. Anbud ska lämnas senast 14 augusti. Vinnare utses utifrån bästa pris- och kvalitetsförhållande. Kontrakt utan fast pris och utan fiktivt uppdrag.


Filmproduktionsuppdraget har ett tak på 15 miljoner kronor med tvåårigt avtal och möjlighet till två års förlängning. Sista anbudsdag 22 augusti. Utvärdering sker enligt bästa pris- och kvalitetskriterier. Fast pris saknas, fiktivt uppdrag ingår.


Uppdrag inom kommunikation och varumärke omfattar 13 miljoner kronor under fyra år. Anbudsdag är 28 augusti. Utvärdering sker på pris (40 procent) och kvalitet (60 procent). Avtal utan fast pris och utan krav på fiktivt uppdrag.


Webbyråer kan söka ett ramavtal med en uppskattad volym på 13 miljoner kronor, inkluderande retainer om 150 timmar per månad samt utvecklingsprojekt på 1 000–2 000 timmar årligen under fyra år. Anbudsfrist 1 september. Utvärdering baseras på pris och kvalitet utan fast pris eller fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal omfattande skrivstöd, utbildning, organisationsanalys och digitalisering uppgår till 4,6 miljoner kronor under fyra år. Sista anbudsdag är 25 augusti. Utvärdering baseras på pris och kvalitet. Kontraktet saknar fast pris men kräver fiktivt uppdrag.


Kommunikationstjänst för Bio+ är värderad till 6 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två. Anbudsdag är 28 augusti. Vinnare utses efter pris (20 procent) och kvalitet (80 procent). Avtalet inkluderar ej fast pris eller fiktivt uppdrag.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.