X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sommarens mest diskuterade kommunikationsmisstag

Publicerad augusti 19, 2025

Ogrundade politiska påståenden, olaglig marknadsföring och myndigheternas missar präglade sommaren. Här presenteras några av de mest uppmärksammade händelserna som väckt kritik.


Gröna Lunds misslyckade meme Nöjesparken Gröna Lund deltog i viral uppståndelse efter att ett par fångats på storbild under en konsert. Detta ledde till avsked för de inblandade, och Gröna Lund publicerade en bild på paret med texten:

”Maybe this deal will fix you”, som kritiserades för att bryta mot lagen om namn och bild i reklam. Inlägget togs bort efter påpekanden om dess olaglighet, säger hon.


Influencers och olagliga myggplåster Influencern Lisa Marie Jönsson marknadsförde myggplåster som saknade tillstånd i Sverige, vilket Kemikalieinspektionen varnar för. Hon fick backa efter att ha använt vilseledande termer som ”giftfria” i sin marknadsföring. Det noterades att en liknande situation inträffade året innan, rapporteras det.


Ebba Busch och AI-citatet I ett tal i Almedalen nämnde Ebba Busch en fras som tillskrevs en journalist, vilken hon senare erkände kom från AI.

”Mäns makt är inte en abstraktion – den är konkret, och den krossar liv”. Journalisten förnekade att hon yttrat dessa ord, säger hon.


SVT:s AI-fel SVT kritiserades för en textningsmiss där ett AI-verktyg felaktigt använde N-ordet i en nyhetssändning.

”Om den som inte kan tillgodogöra sig innehållet utan vår text får en felaktig information är det inte demokratiskt”, säger en undertextare på SVT.


Polisens app-varning Jönköpings polis uppmanade föräldrar att ta bort vissa appar, vilket ledde till kritik och att inlägget togs bort. Myndigheten står dock fast vid budskapet om ansvar, säger kommunpolisen.


Missad frankering Norrköpings kommun skickade ut 1 500 brev utan porto, vilket ledde till att mottagarna fick betala för att hämta ut dem. Kommunen har lovat att ersätta de som drabbades, säger hon.


Popcorn-bad skapar debatt Influencern Ellinor Bjurström fick kritik efter att ha publicerat bilder på sina barn som badade i ett pool av popcorn. Hon försvarade sig med att popcornen var utgångna och annars skulle slängas, säger hon.


Stöd till Diggiloo Karlskoga kommun beslöt att ge 250 000 kronor i bidrag till musikshowen Diggiloo. Kritiker menar att bidraget är onödigt, säger oppositionspartier.


AI-modeller i Vogue Vogue publicerade AI-genererade annonser, vilket har skapat debatt kring användningen av modeller. En användare uttrycker:

”Det är galet eftersom vi knappast lider brist på folk som vill ha modelljobb”. Byråns grundare försvarar valet av AI-modeller, säger hon.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.