Snapchat inviger nordisk 360-kampanj med utomhusannonsering i Köpenhamn
Publicerad Juli 28, 2025
Publicerad Juli 28, 2025
Snapchat lanserar nu sin första nordiska utomhuskampanj med Köpenhamn som startpunkt. Kampanjen utgör en av de största 360-initiativ i Norden och syns både på fysiska reklamskyltar och i digitala medier.
Snapchats nordiska marknadschef pekar på Köpenhamns kulturella karaktär som anledning till valet av stad.
”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj.”, Barbara Wallin Hedén
Kampanjen går i linje med den globala ”Real Talk”-strategin och omfattar såväl utomhusreklam som digital video och print.
Enligt Snapchats nordiska marknadschef:
”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj. Staden har en unik kulturell puls, varm, mänsklig och kreativ som speglar den typ av kommunikation våra användare har på Snapchat varje dag. Här finns en stark nordisk ton av autenticitet och inkludering, som vi ville fånga och förstärka genom kampanjen. Och så är det i tid för Copenhagen Fashion Week där vi gör flera aktiviteter på plats.”, Barbara Wallin Hedén
Finns det planer på att utöka kampanjen till andra nordiska städer?
Hon påpekar att Köpenhamn är ett första steg och att kommande analyser avgör eventuellt fler stadsplaceringar.
”Kampanjen i Köpenhamn är vårt första viktiga steg, och den kommer även att ha synlighet digitalt på utvalda plattformar. Därefter kommer vi att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om nästa steg. Det finns alltså inga beslut fattade ännu om fler städer, men vi håller dörren öppen.”, hon säger
Dessutom understryker hon hur utomhusreklam bidrar till att göra plattformens innehåll synligt i miljöer där användarna rör sig.
”Genom att ta våra Snaps ut i det offentliga rummet gör vi det osynliga synligt och vi visar hur människor använder Snapchat för att känna sig närmare sina vänner, oavsett var de befinner sig. Utomhusreklam är en kraftfull kanal för just detta, den gör det möjligt att möta människor där de rör sig men också när de använder Snapchat.”, hon säger
Hur har urvalet av ”snaps” gjorts?
För att ta fram kampanjens innehåll har Snapchat samarbetat med den lokala byrån Worth Your While samt mediaorganisationen Agency.
”Vi har arbetat med Köpenhamns-baserade Worth Your While för att ta fram materialet till kampanjen. Vi har arbetat nära vårt community för att säkerställa att varje snap speglar den äkta, vardagliga kommunikation som sker på plattformen varje dag, den typ av visuella meddelanden mellan vänner som vi vet skapar mening och gör folk glada.”, hon säger