SL:s kampanj: Att fånga kollektivtrafikens själ
Publicerad september 1, 2025
Publicerad september 1, 2025

Kollektivtrafiken fungerar som livsnerven i Stockholm, vilket framhävs i SL:s senaste varumärkeskampanj. Kampanjen, framtagen i samarbete med Differ, visar på en djupare aspekt av kollektivtrafiken än bara transport. Den belyser både positiva och negativa upplevelser, från barn som spiller yoghurt till oväntade möten och män i bar överkropp.
”Kollektivtrafiken betyder mycket för Stockholm. Den tar oss framåt. Men det finns också sånt som stör. Förseningar, trängsel och mobiltelefoner på högtalarläge. Genom att skildra både det fina och det som skaver vill vi skapa en känsla för vad SL faktiskt står för i vår vardag, fast vi kanske inte alltid tänker på det,” säger she says.
För att fånga den genuina pulsen av stan valde man bort traditionell voice over och istället involverade rapparen Adaam, som har sina rötter i Märstas pendeltågslinje. Hans låt ”Alltid hennes” är specialskriven för kampanjen och lanseras samtidigt som den.
”Jag minns alla dagar och kvällar jag suttit på tåget, lyssnat på musik och drömt mig bort. Jag har försökt skapa ett nytt anthem för alla stockholmare och staden som vi alla älskar,” säger he says.