X
Nordic region's business magazine • december 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Skuggmarknadsföringens utmaningar för svenska företag

Publicerad december 8, 2025

Svenska företag står inför betydande utmaningar när bedragare utnyttjar deras varumärken i falska annonser på sociala medier, medan plattformarna får intäkter från dessa bluffar, säger debattörerna.


Under de senaste åren har en skuggekonomi på sociala medier vuxit fram. Bedragare har kopierat identiteter av journalister, experter och kändisar för att framstå som legitima, säger hon.


Detta fenomen hotar svenska annonsörer som riskerar att bli utkonkurrerade av dessa bedragarkopior. För varje legitim kampanj finns det dussintals mer aggressiva och datadrivna förfalskningar, säger han.


Det är ett oroande landskap där förfalskade annonser och falska influencers systematiskt överträffar legitima varumärken på plattformar, fortsätter hon.


Bankerna är bland de mest drabbade aktörerna. En granskning av Facebooks annonsbibliotek visar att flera nordiska banker förekommer i bedrägliga annonser, säger han.


Bedragarna använder bankernas namn och logotyper för att rikta sig mot utsatta individer. Klickar man på annonserna, leds man till krypterade chattar där bedrägerier fullbordas, fortsätter hon.


En enda aktör har skapat 1 400 kampanjer under det senaste kvartalet, med cirka 50 aktiva annonser. Trots detta plockas annonserna ned efter klagomål, men aktören fortsätter att köpa nya kampanjer, säger han.


Det är anmärkningsvärt att annonsören byter betalningsmetoder konstant, vilket gör det svårt att stoppa dem, säger hon.


Svenska banker fortsätter att investera stora summor i internationella plattformar där de betalar för att synas samtidigt som bedragare stjäl deras identitet och trovärdighet, säger han.


Detta skapar en paradox och bör betraktas som en branschskandal, men reaktionen från branschen har varit förvånansvärt mild, säger hon.


Marknadschefer fortsätter att investera i räckvidd, medan allt fler konsumenter luras av annonser som plattformarna har godkänt, avslutar han.


Det handlar i grunden om förtroende. Bluffannonser försvagar medielandskapet och demokratins fundament, säger hon.


Det är avgörande att branschen kräver transparens kring hur många bluffannonser som passerar granskningssystem och hur takedowns prioriteras, säger han.


Marknadschefer bör aktivt övervaka sina varumärken och ställa svåra frågor om plattformarnas ansvar, fortsätter hon.


Lösningen är att använda plattformens egen sökteknik för att identifiera bedrägerier. Varför ska svenska varumärken fortsätta betala för en miljö där de riskerar att bli utnyttjade av sina egna bedragarkopior? avslutar han.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.