X
Nordic region's business magazine • juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Skandiestetik, godisexport och pr-sverige på trendkartan

Publicerad juli 17, 2025

Den skandinaviska designvågen når digitala plattformar globalt, där minimalistiska plagg, ikoniska bakverk och plockgodis är återkommande inslag.


Stilen sprids via sociala medier där influensers som Matilda Djerf presenterar ”old money blonde”-färgat hår kombinerat med exklusiva accessoarer och skandinavisk minimalism, samtidigt som viral ”scandinavian hairline” präglar hårtrender.


Efterfrågan på svenskt plockgodis har skjutit i höjden – Bubs planerar att dubbla produktionen – samtidigt som den gröna prinsesstårtan åter blivit viral på flera marknader.


Internationella medier har noterat fenomenet,

”It”s sexy! It”s Swedish! It”s everywhere!”, The Guardian says
vilket understryker dess globala räckvidd.


Resumé har talat med Visit Sweden och Svenska institutet för att undersöka hur Sverige kapitaliserar på skandi-vågen.


Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden, beskriver ursprunget till uppmärksamheten,

”Nu har det ju varit rätt mycket, dels det här med prinsesstårtor. Den grejen började i LA med ett bageri som gjorde tårtorna med mascarpone istället för grädde. Så då blev det en snackis. Senast i lördags skrev The Guardian om den trenden.”, Nils Persson says


Han framhåller vidare att den samlade effekten av flera trender skapar en gynnsam bild av Sverige,

”Det är svårt att att dra slutsatser om hur enskilda trender påverkat men sammantaget är de många trenderna positiva för Sverige och svensk turism. Så ja, klart att vi märker av det. Sedan finns också väldigt mycket skriverier om Sverige utifrån andra aspekter, att vi har skönt klimat om sommaren till exempel. Mycket leder till en positiv helhetsbild just nu.”, he says


På marknadskontoret utvecklar Visit Sweden egna digitala kampanjer som lyfter fram svenska kulturvinklar, allt från musikframgångar till urbana shoppingupplevelser.


Teamet drar nytta av uppmärksamheten i sin kommunikation,

”Vi drar absolut nytta av uppmärksamheten i vår marknadsföring, vi försöker alltid hitta en Sverige-vinkel och sätta det i en kulturell kontext. Som med godiset till exempel, där jobbar vi med att berätta om lösgodiset och hur det kom till. Resenärer också är väldigt intresserade av att veta mer om vår kulturhistoria och livsstil.”, he says


Trots att ingen hel kampanj har lanserats, ser de möjligheter framöver,

”Vi skulle gärna vilja göra mer i framtiden om det blir tillräckligt stort. Men samtidigt måste vi prioritera med de resurser vi har, hade vi haft en större budget hade det varit en annan grej.”, he says


Svenska institutet använder fenomenet i sina kanaler för att väcka intresse,

”Det vi ser är att det genererar stort engagemang, ofta bland yngre och det kan bidra att väcka ett intresse för Sverige på ett positivt och lekfullt sätt.”, Anna Rudels says


Anna Rudels konstaterar att fenomenet främst fungerar som dörröppnare,

”Internationellt finns det generellt en positiv bild av Sverige. Det här kan förhoppningsvis bidra till att man tycker att Sverige är lite mer spännande. Det finns något ”quirky” med det som folk tycker är roligt. Det är mer som en dörröppnare snarare än att bilden av oss förändras på djupet.”, she says


Hon påpekar att djupare förändringar i Sverigebilden kräver större händelser,

”Med anledning av bland annat koranbränningarna och LVU-kampanjen har bilden av Sverige försämrats något i vissa länder, framförallt i Mellanöstern. Det är mer den typen av jättestora händelser med jättemycket uppmärksamhet som hänger kvar och förändrar sverigebilden.”, she says


I avslutningen framhåller Anna Rudels värdet av organisk spridning,

”Det är svårt att nå igenom bruset. Att kunna haka på någonting som folk redan engagerar sig med på riktigt är då tacksamt. Långsiktigt tror jag att det är positivt.”, she says

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.