X
Nordic region's business magazine • augusti 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Senator stämmer företag för manipulerad reklamfilm

Publicerad augusti 25, 2025

Den diskvalificerade Grand Prix-diskmaskinen väcker fortfarande debatt i USA. Den demokratiska senatorn DeAndrea Salvador har lämnat in en stämningsansökan mot Omnicom Group och Whirlpool, på grund av deras användning av hennes videomaterial i en tävlingsfilm till bidraget ”Efficient Way to Pay”, som senare diskvalificerades för att vara manipulerad.


I sin stämningsansökan anges att kampanjen innehåller redigerade delar från hennes Ted-talk, som också manipulerats med AI. Hon kände sig djupt ”oroad, kränkt och chockad” när hon såg filmen, och upplevde stor känslomässig stress.


Salvador kräver skadestånd för att hennes rykte har skadats samt kompensation för den känslomässiga stress hon upplevt. Hon har varit aktiv i frågor kring AI och har stött lagförslag mot vilseledande innehåll och deepfake-teknologi i valkampanjer. Hon ser målet som principiellt viktigt.


– Jag kände att det var mycket viktigt att erkänna den skada som uppstått, driva på ansvarsskyldighet och förbli hoppfull om att detta fall kommer att skydda andra från att se sig själva på en internationell scen på samma sätt, säger hon.


Ryssland försöker locka fler turister från Gulfstaterna, där antalet besökare har ökat fyra gånger sedan 2019. På grund av västs sanktioner efter invasionen av Ukraina har regionen blivit central för den ryska turistindustrin, där arabisktalande influencers används för att marknadsföra resor.


– Priserna och marknadsföringen fick mig att åka, säger Aqeel al-Dejani från Saudiarabien, vilket visar på den ökande betydelsen av turismen i Ryssland.


Melinda Jacobs har lämnat sin position inom Lilla hjärtats vänförening, en ideell organisation för stöd till fosterhemsplacerade barn, efter kritik om att hennes användning av namnet ”Lilla hjärtat” i marknadsföring varit olämplig. Hon har ansökt om varumärkesskydd för namnet, vilket väckt debatt.


– Utifrån hur namnet använts i kommersiella sammanhang kan det vara bra för oss att byta namn och göra oss fria från den kopplingen, säger vice ordförande Johanna Stålhandske.


Hon understryker att det är fel att namnet används kommersiellt, då ”Lilla hjärtat” representerar barn i samhällsvård. En förändring ses därför som nödvändig för att skydda organisationens syfte.


En expert har kritiserat hur det norska kungahuset har hanterat situationen kring Mette-Marits son, Marius Borg Høiby, som står åtalad för flera brott. Hovexperten Roger Lundgren framhåller att dessa händelser skapat en utan motstycke skandal.


– Hovet och kronprinsparet har hanterat den på ett inkompetent sätt. Ja, det är en familjetragedi, men det finns också kvinnliga brottsoffer, säger han, och uttrycker oro för den påverkan detta kan ha på monarkins framtid.


Lundgren förutser att förtroendet för den norska kungafamiljen kommer att sjunka med rättegången och att republikaner kan få ökat stöd i både Norge, Sverige och Danmark.


– Man kan inte ha sådana här problem i en modern konstitutionell monarki, säger han.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.