X
Nordic region's business magazine • juli 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Save Our Souls vänder till kraftig tillväxt efter utmanande år

Publicerad juli 21, 2025

Save Our Souls, en kommunikationsbyrå grundad 2021, rapporterar en kraftig omsvängning i sin årsredovisning för 2024 efter ett resultatmässigt svagt 2023. Byrån ser nu en väsentlig återhämtning i rörelseresultatet och intäkterna.


Rörelseresultatet för 2024 ökade från 79 506 kronor till 1,4 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt om över 1 500 procent jämfört med föregående år. Totala intäkter landade på 8,4 miljoner kronor, upp från 6,3 miljoner.


Jämfört med 2022, då byrån noterade ett resultat på 1,7 miljoner kronor, ligger 2024 års resultat nära den långsiktiga målsättningen. I årsredovisningen för 2023 framhölls det ansträngda ekonomiska läget under hösten som en bidragande faktor till årets svaga utfall.


I februari 2024 utsågs Axel Tesch till byråns första verkställande direktör. Enligt motivationen bakom tillsättningen stärks ledarskapet som en följd av ökad kundefterfrågan.


Tesch beskriver att 2024 års siffror ligger nära den nivå byrån ”vill vara”.

”vill vara”, Axel Tesch säger


I en kommentar bekräftar han att 2023 var svagt sett till resultat, och att ”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”.

”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”, han säger


Enligt Tesch var det globala omvärldsläget 2023 en nyckelfaktor till det tillfälliga tappet, då flera uppdragsgivare valde att skjuta upp projekt.

”Till stor del berodde resultatet 2023 på det dåvarande omvärldsläget, där flera uppdragsgivare avvaktade eller sköt upp planerade projekt.”, han säger


Omsättningen sjönk från nästan 24 miljoner kronor 2023 till 12,4 miljoner under 2024. Tesch förklarar att den pressade omsättningen 2023 berodde på större produktionsinköp, vilket inte upprepades året därpå och gav en mer representativ bild av verksamheten.


Tesch rapporterar att 2025 inletts positivt med flera nya uppdrag och ökat förtroende från existerande kunder.

”Hittills har året utvecklat sig positivt med flera nya spännande uppdrag och ökat förtroende från befintliga uppdragsgivare. Vi upplever att Save Our Souls idé om att genomföra varumärkesförflyttningar i ett destillerat format är något som intresserar allt fler.”, han säger


I den senaste förvaltningsberättelsen framgår att byrån under året har stärkt sin tillväxt genom både återkommande och nya uppdrag, varav flera genom internationella samarbeten.

”2024 har sammantaget varit ett positivt och utvecklande år för Save Our Souls AB. Under året har Save Our Souls AB vuxit genom både återkommande uppdrag för befintliga kunder och nya kunder – internationella som svenska. Som ett resultat har byrån rekryterat en designer och med planer på att under kommande år stärka upp byrån med fler kreativa resurser.”, byrån skriver


Vidare framhålls den ökade ekonomiska stabiliteten som ett fundament inför 2025, med ambitionen att anta större och mer profilerade uppdrag samt att fortsätta utveckla både omsättning och marginal.

”Byrån har möjlighet att ta sig an större och mer profilerande projekt, med målsättningen att öka både omsättning och marginal med fortsatt hög kreativ kvalitet som ledstjärna.”, den skriver


Bland Save Our Souls uppdragsgivare återfinns Asket, Fotografiska och Klarna. Byrån etablerades 2021 av veteraner från Nord DDB och Forsman & Bodenfors, inklusive Clara Uddman, Jesper Hellzén, Ashkan Azadi och Olle Langseth.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.