X
Nordic region's business magazine • juli 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Save Our Souls vänder till kraftig tillväxt efter utmanande år

Publicerad juli 21, 2025

Save Our Souls, en kommunikationsbyrå grundad 2021, rapporterar en kraftig omsvängning i sin årsredovisning för 2024 efter ett resultatmässigt svagt 2023. Byrån ser nu en väsentlig återhämtning i rörelseresultatet och intäkterna.


Rörelseresultatet för 2024 ökade från 79 506 kronor till 1,4 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt om över 1 500 procent jämfört med föregående år. Totala intäkter landade på 8,4 miljoner kronor, upp från 6,3 miljoner.


Jämfört med 2022, då byrån noterade ett resultat på 1,7 miljoner kronor, ligger 2024 års resultat nära den långsiktiga målsättningen. I årsredovisningen för 2023 framhölls det ansträngda ekonomiska läget under hösten som en bidragande faktor till årets svaga utfall.


I februari 2024 utsågs Axel Tesch till byråns första verkställande direktör. Enligt motivationen bakom tillsättningen stärks ledarskapet som en följd av ökad kundefterfrågan.


Tesch beskriver att 2024 års siffror ligger nära den nivå byrån ”vill vara”.

”vill vara”, Axel Tesch säger


I en kommentar bekräftar han att 2023 var svagt sett till resultat, och att ”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”.

”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”, han säger


Enligt Tesch var det globala omvärldsläget 2023 en nyckelfaktor till det tillfälliga tappet, då flera uppdragsgivare valde att skjuta upp projekt.

”Till stor del berodde resultatet 2023 på det dåvarande omvärldsläget, där flera uppdragsgivare avvaktade eller sköt upp planerade projekt.”, han säger


Omsättningen sjönk från nästan 24 miljoner kronor 2023 till 12,4 miljoner under 2024. Tesch förklarar att den pressade omsättningen 2023 berodde på större produktionsinköp, vilket inte upprepades året därpå och gav en mer representativ bild av verksamheten.


Tesch rapporterar att 2025 inletts positivt med flera nya uppdrag och ökat förtroende från existerande kunder.

”Hittills har året utvecklat sig positivt med flera nya spännande uppdrag och ökat förtroende från befintliga uppdragsgivare. Vi upplever att Save Our Souls idé om att genomföra varumärkesförflyttningar i ett destillerat format är något som intresserar allt fler.”, han säger


I den senaste förvaltningsberättelsen framgår att byrån under året har stärkt sin tillväxt genom både återkommande och nya uppdrag, varav flera genom internationella samarbeten.

”2024 har sammantaget varit ett positivt och utvecklande år för Save Our Souls AB. Under året har Save Our Souls AB vuxit genom både återkommande uppdrag för befintliga kunder och nya kunder – internationella som svenska. Som ett resultat har byrån rekryterat en designer och med planer på att under kommande år stärka upp byrån med fler kreativa resurser.”, byrån skriver


Vidare framhålls den ökade ekonomiska stabiliteten som ett fundament inför 2025, med ambitionen att anta större och mer profilerade uppdrag samt att fortsätta utveckla både omsättning och marginal.

”Byrån har möjlighet att ta sig an större och mer profilerande projekt, med målsättningen att öka både omsättning och marginal med fortsatt hög kreativ kvalitet som ledstjärna.”, den skriver


Bland Save Our Souls uppdragsgivare återfinns Asket, Fotografiska och Klarna. Byrån etablerades 2021 av veteraner från Nord DDB och Forsman & Bodenfors, inklusive Clara Uddman, Jesper Hellzén, Ashkan Azadi och Olle Langseth.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.