X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Save Our Souls återhämtar sig med kraftig resultatuppgång

Publicerad Juli 23, 2025

Save Our Souls noterar kraftig resultattillväxt 2024 efter ett svagt 2023. Rörelseresultatet ökade från 79 506 kronor till 1,4 miljoner, vilket motsvarar en ökning på över 1 500 procent.


Intäkterna steg samtidigt till 8,4 miljoner kronor, upp från 6,3 miljoner. Detta närmar sig nivåerna från 2022, då byrån redovisade en vinst på 1,7 miljoner kronor.


I årsredovisningen för 2023 hänvisar Save Our Souls till ett ansträngt ekonomiskt klimat under hösten, vilket ledde till uppskjutna projekt och dämpad efterfrågan.


I februari 2024 utsågs Axel Tesch till byråns första verkställande direktör i syfte att möta den ökade efterfrågan på tydligt ledarskap.


Enligt Tesch speglar bokslutet återkomsten till byråns önskade position:

”vill vara”, Axel Tesch


I sin bedömning ser han 2024 som en återgång till den nivå byrån eftersträvar:

”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”, han säger


Tesch förklarar att den svaga trenden 2023 till stor del orsakades av omvärldsläget och uppskjutna uppdrag:

”Till stor del berodde resultatet 2023 på det dåvarande omvärldsläget, där flera uppdragsgivare avvaktade eller sköt upp planerade projekt.”, han säger


Han kommenterar även att byrån 2023 hanterade inköp för större produktioner, vilket påverkade omsättningen, och att samma modell inte användes 2024 för att stabilisera intäkter och resultat:

”2023 hanterande vi inköpen för ett par större produktioner, vilket fick omsättningen att sticka iväg. 2024 gjorde vi inte det, så 2024 års resultat i relation till omsättning stämmer därför bättre överens med hur vår affär ser ut.”, han säger


Tesch konstaterar att 2025 inletts positivt med flera nya uppdrag och ökat förtroende från etablerade kunder:

”Hittills har året utvecklat sig positivt med flera nya spännande uppdrag och ökat förtroende från befintliga uppdragsgivare.”, han säger


Han tillägger att byråns koncept för kompakta varumärkesförflyttningar vinner allt större intresse:

”Vi upplever att Save Our Souls idé om att genomföra varumärkesförflyttningar i ett destillerat format är något som intresserar allt fler.”, han säger


I den senaste förvaltningsberättelsen skriver bolaget:

”2024 har sammantaget varit ett positivt och utvecklande år för Save Our Souls AB. Under året har Save Our Souls AB vuxit genom både återkommande uppdrag för befintliga kunder och nya kunder – internationella som svenska. Som ett resultat har byrån rekryterat en designer och med planer på att under kommande år stärka upp byrån med fler kreativa resurser.”, bolaget skriver


”Byrån har möjlighet att ta sig an större och mer profilerande projekt, med målsättningen att öka både omsättning och marginal med fortsatt hög kreativ kvalitet som ledstjärna.”, de skriver


Bland byråns uppdragsgivare återfinns Asket, Fotografiska och Klarna. Byrån grundades 2021 av veteraner från Nord DDB och Forsman & Bodenfors.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.