SAS nya kampanj betonar skandinaviska värderingar
Publicerad oktober 27, 2025
Publicerad oktober 27, 2025

Att vara Joel Kinnaman garanterar inte att man undgår kön till flygplanen på SAS. Skandinaver har höga krav, oavsett om de är kända skådespelare eller ej. Det framgår tydligt i flygbolagets senaste storsatsning.
Kampanjen, med titeln ”We Are Scandinavia”, syftar till att framhäva SAS som ett premiumvarumärke med en stark skandinavisk identitet. Konceptet understryker att alla skandinaver har skyhöga krav, vilket återspeglas i exempelvis gratis sjukvård och utbildning.
SAS menar att dessa krav ställer likaså höga förväntningar på företag inom landet, såsom flygbolag. Därför prioriteras pappor med barn före kända ansikten i köerna.
– ”Som Skandinaviens flygbolag har vi ett ansvar att representera vår region och dess människor med stolthet. Det ligger i vårt DNA att leva upp till världens högsta förväntningar. Vi är stolta över att spegla Skandinaviens värderingar ut mot världen – från hur vi kommunicerar till hur vi tar hand om våra resenärer. Den här kampanjen handlar om sambandet mellan vilka vi är och hur vi flyger,” säger hon.
Kampanjen, framtagen av SAS och Åkestam Holst, kommer att rulla i Skandinavien och även visas internationellt vid utvalda tillfällen. Den omfattar tv-reklam, onlinevideo, digitala annonser, utomhusreklam och aktivitet på sociala medier.