X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sanna Landaboure Lengholm om kreativ inspiration i en digital tidsålder

Publicerad oktober 15, 2025

Sanna Landaboure Lengholm, ny creative director, talar om hur informationsöverflödet formar kreativiteten och de utmaningar som marknadsförare står inför i dagens medielandskap.


För att finna inspiration vänder hon sig till olika källor, ofta konst. Hon besöker platser som Liljevalchs och Louisiana, och går igenom webben efter insikter. Hon säger:

”Vad som helst som kan få mig i rätt mode.”


Hennes inspirationskälla är ofta något oväntat. Hon delar med sig av en upplevelse där hon såg filmen Everything Everywhere All at Once och genast blev nyfiken på VFX-arbetet bakom filmen. Hon följer upp med forskning om filmens skapare och hamnar till slut i en helt annan värld av korvstoppning, där hon lär sig av Edward Blom.


Landaboure Lengholm reflekterar också över hur varumärken kan behöva anpassa sig, och nämner Ebba Busch som ett exempel på en offentlig person som bör tänka om.


Vidare diskuterar hon kulturella fenomen som kan ge nya insikter på jobbet, nämner The Mayhem Ball och hyllar Lady Gagas förmåga att skapa ett unikt varumärke. Hon säger:

”Det kändes som att de skarvat noll och löpt linan hela vägen ut.”


En av hennes nyfikenheter ligger i AI:s framväxt och hur denna teknik påverkar kreativitet och reklambyråer. Hon påpekar att det nu blir allt viktigare att förstå vad människor bryr sig om, då även AI tar hänsyn till detta.


En stor utmaning som hon ser just nu är hur Meta och Google begränsar annonsering kring politiska och samhällsfrågor. Hon uttrycker oro över att företag inte längre kan diskutera viktiga ämnen öppet. Hon framhäver:

”Det är problematiskt nu när världen ser ut som den gör och vi behöver att företag bryr sig.”


Trots dessa hinder finns det fortfarande andra medier som kan användas för att kommunicera viktiga frågor.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.