Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft
Publicerad Juli 31, 2025
Publicerad Juli 31, 2025
Vattenfall har i samarbete med skådespelaren Samuel L. Jackson tagit fram ett nytt snack av tång som odlas mellan turbiner i sina havsbaserade vindkraftsparker. Produkten kommer att produceras i begränsad skala och delas ut till särskilt inbjudna provsmakare.
Reklamfilmen inleds med att Jackson ironiserar över vanliga negativa uttalanden om vindkraftverk för att fånga publikens uppmärksamhet.
”Vem säger sånt strunt?”, Samuel L. Jackson säger.
”Så vad blir det? motherf*ckin” vindkraftverk eller motherf*ckin” vindkraftverk?”, han säger.
I den danska parken Vesterhav Syd odlas tång på rep mellan turbinerna. Den skördade tången ingår i snacksen med namnet ”Wind Farmed Seaweed Snacks” och kommer inte att säljas kommersiellt utan delas ut till särskilt utvalda mottagare.
Vattenfall vill bredda bilden av vad vindkraftverk kan ge bortom elproduktionen och lyfta fram potentialen under turbinerna.
”– Det finns en enorm potential i fossilfria energianläggningar bortom själva elproduktionen. Målet här var att lyfta fram en mindre känd fördel, möjligheterna under turbinerna,” Monica Holmvik Persdotter säger.
För att tydliggöra projektets betydelse har skådespelaren med marinbiologisk bakgrund engagerats som ambassadör.
”– Jag trodde aldrig att jag skulle stå och promota vindkraftverk och tångsnacks, men här är vi, och jag är helt för det. Med det här initiativet fick vi chansen att utmana människors uppfattningar om vindkraftverk och lyfta ett viktigt projekt som visar vad dessa jättar till havs faktiskt kan ge oss, bortom fossilfri el,” han säger.
Kampanjen lanseras på Vattenfalls huvudmarknader i Storbritannien, Sverige, Finland, Tyskland och Nederländerna. Reklamen kommer att synas i en mix av kanaler, såsom TV, bio, onlinevideo, utomhusreklam och print med OMD Sverige som ledande mediebyrå.