X
Nordic region's business magazine • juli 31, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft

Publicerad juli 31, 2025

Vattenfall har i samarbete med skådespelaren Samuel L. Jackson tagit fram ett nytt snack av tång som odlas mellan turbiner i sina havsbaserade vindkraftsparker. Produkten kommer att produceras i begränsad skala och delas ut till särskilt inbjudna provsmakare.


Reklamfilmen inleds med att Jackson ironiserar över vanliga negativa uttalanden om vindkraftverk för att fånga publikens uppmärksamhet.

”Vem säger sånt strunt?”, Samuel L. Jackson säger.

”Så vad blir det? motherf*ckin” vindkraftverk eller motherf*ckin” vindkraftverk?”, han säger.


I den danska parken Vesterhav Syd odlas tång på rep mellan turbinerna. Den skördade tången ingår i snacksen med namnet ”Wind Farmed Seaweed Snacks” och kommer inte att säljas kommersiellt utan delas ut till särskilt utvalda mottagare.


Vattenfall vill bredda bilden av vad vindkraftverk kan ge bortom elproduktionen och lyfta fram potentialen under turbinerna.

”– Det finns en enorm potential i fossilfria energianläggningar bortom själva elproduktionen. Målet här var att lyfta fram en mindre känd fördel, möjligheterna under turbinerna,” Monica Holmvik Persdotter säger.


För att tydliggöra projektets betydelse har skådespelaren med marinbiologisk bakgrund engagerats som ambassadör.

”– Jag trodde aldrig att jag skulle stå och promota vindkraftverk och tångsnacks, men här är vi, och jag är helt för det. Med det här initiativet fick vi chansen att utmana människors uppfattningar om vindkraftverk och lyfta ett viktigt projekt som visar vad dessa jättar till havs faktiskt kan ge oss, bortom fossilfri el,” han säger.


Kampanjen lanseras på Vattenfalls huvudmarknader i Storbritannien, Sverige, Finland, Tyskland och Nederländerna. Reklamen kommer att synas i en mix av kanaler, såsom TV, bio, onlinevideo, utomhusreklam och print med OMD Sverige som ledande mediebyrå.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.