X
Nordic region's business magazine • augusti 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Samhällsomvandlingen i Kiruna: Kommunikationen bakom kyrkflytten

Publicerad augusti 23, 2025

LKAB:s historiska flytt av kyrkan i Kiruna har skapat enormt intresse bland medier globalt och dragit till sig tusentals besökare. Gruvjättens kommunikationschef förklarar nu hur teamet har förberett sig för detta genomslag och hur de hanterat kritiska synpunkter.


Hon beskriver situationen som ”kommunikativt utmanande” och betonar att kyrkflytten har varit en avgörande händelse för dem. Den stora mediauppvaktningen har lett till intensiva dagar för LKAB:s kommunikationsavdelning.


Erika Lindblad, kommunikationschef, påpekar att intresset har varit ”massivt” både från nationella och internationella medier. Särskilt stor har mediebevakningen varit från Storbritannien och USA, där kända tidningar såsom Reuters och BBC har rapporterat.


Under de senaste två dagarna har cirka 100 journalister och fotografer bevakat händelsen. ”De här två dagarna har varit helt fantastiska,” säger hon. Förberedelserna för kyrkflytten inleddes redan för åtta år sedan, vilket har gett teamet god tid att planera.


Arbetet för att hantera pressen intensifierades under det senaste året. Pressarbetet inleddes med en presstur i gruvan, där journalister fick en guidad tur för att förstå samhällsomvandlingen i Kiruna och orsaken till kyrkflytten. ”Det har varit viktigt att få fram LKAB:s gruvverksamhet i samband med flytten,” säger hon.


Uppskattningsvis har Kiruna haft cirka 10 000 besökare under veckan. För att nå dem som inte kunde närvara har LKAB erbjudit livesändningar, vilket har resulterat i över 50 000 tittare.


”Båda sändningarna har varit en succé,” framhåller hon och konstaterar att de har lyckats koppla den lokala stoltheten med en global nyhet. Många har också berört personliga minnen kopplade till kyrkan, vilket ökat känsligheten kring flytten.


Erika Lindblad betonar att LKAB:s gruvdrift ofta kritiseras för dess påverkan på lokal rennäring. ”Vi förstod att det skulle komma frågor och känslor kring detta,” säger hon och förklarar vikten av att vara transparent och visa förståelse.


LKAB har också sett möjligheten att lyfta fram Kiruna globalt. ”Vi ville visa upp den lokala kompetensen och möjligheterna till spännande jobb här,” säger hon. LKAB står för en betydande del av EU:s järnmalmsproduktion.


Hon påpekar att de lärt sig mycket under veckan. ”Att skapa en publikfest var lyckat för att engagera olika perspektiv,” konstaterar hon. Trots viss kritik har majoriteten av Kirunaborna varit positiva och känt sig delaktiga.


En annan lärdom har varit vikten av noggranna förberedelser för presshanteringen. ”Det handlar om att skapa en smidig upplevelse för journalister och säkerställa bra kommunikation under evenemanget,” förklarar hon.


LKAB hade en krisgrupp och en plan B redo ifall kyrkflytten skulle misslyckas, men det blev inte nödvändigt.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.