Samarbeten i skuggan av konflikt – Influencer tar strid med tystnad
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

En svensk influencer befinner sig mitt i en offentlig och infekterad konflikt. Trots detta syns samarbeten med olika annonsörer i hennes kanaler.
Relatable, den aktör som fungerar som mellanhand, avstår från att kommentera ärendet när vi ställer frågor till dem. 
Efter vår kontakt tas annonserna bort från influencerns plattform.
Den aktuella situationen väcker på nytt frågor kring varumärkessäkerhet inom influencer marketing. Influencer marketing är en betydelsefull del av många varumärkens marknadsföringsstrategier, men det medför även risker.
Som exempel kan nämnas att Margaux Dietz förlorade alla sina samarbeten efter att ha publicerat en kontroversiell video. Audi bröt också samarbetet med Kakan Hermansson efter en kommentar om polisen, och H&M avslutade sitt partnerskap med Little Jinder efter en kritik mot kedjan. 
Listan på liknande fall kan göras lång.
Mellan inlägg om resor och fester kommenterar influencern en privat konflikt kopplad till sitt barn. Konflikten diskuteras också av andra profiler och användare på sociala medier samt nämns i etablerade medier.
Trots detta avskräcks inte annonsörer, som fortsätter att synas på hennes plattform. En av dem är ett företag inom elektronik. 
Efter att ha kontaktat Resumé har annonserna dock blivit avpublicerade.
Relatable, som representerar influencern och hanterar annonsköpen, har valt att inte kommentera situationen eller kampanjen. Nätverket framhäver sin erfarenhet av att skapa säkra och varumärkesstärkande partnerskap mellan kreatörer och företag, skriver vd i ett mejl till Resumé.
Relatable har ett team som ansvarar för att noggrant utvärdera influencers baserat på faktorer som målgrupp och värderingar, berättar hon. 
”Teamet arbetar tätt med projekt- och kundteam för att åstadkomma en brand safe miljö och minimera riskerna för negativa konsekvenser för varumärken. Utvärderingen görs alltid med både nuvarande och långsiktig kontext i åtanke, för att skapa hållbara samarbeten”, säger hon.
”Med det sagt är det människor vi arbetar med, och saker kan förändras under projektets gång. Därför har vi alltid en omvärldsbevakning för att snabbt kunna agera när det krävs”, förklarar hon.
Resumé har varit i kontakt med Relatables profil, som avstår från att ge några kommentarer: ”Inga kommentarer”, säger hen. Resumé har även försökt nå annonsören som syns i influencerns kanaler.