X
Nordic region's business magazine • juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Publicerad juli 26, 2025

Under sommaren ökar antalet störningar i tågtrafiken och pressen på Trafikverket att informera växer. Kommunikationsavdelningen har därför utvecklat tydliga rutiner för snabb respons och effektiv informationshantering.


”Sedan lär vi oss, hela tiden och mer och mer.”, Petra Bergman,


Innan högsäsongen läggs ett omfattande kommunikationsschema fram som täcker planerade åtgärder såsom vägarbeten. Det ger förväntningar och förståelse hos resenärer. När oplanerade avbrott uppstår hanteras informationen fortlöpande.


”Planerad kommunikation, som att vi ska göra olika vägarbeten, förbereder vi innan sommaren för att skapa en förståelse. Under sommaren är det mer händelsestyrt.”, hon säger,


Trafikverket har utsett rollen operativ kommunikationschef (OKC) och infört en operativ kommunikationsresurs (OKR) sedan juni. Dessa funktioner är i beredskap dygnet runt för att underlätta snabba beslut och samordning vid avbrott.


”Utöver det är tre personer på pressavdelningen schemalagda, med OKR som kan gå in och stötta upp.”, hon säger,


Intensiteten i medietrycket varierar över veckorna. Ibland domineras rapporteringen av väderrelaterade avbrott, andra gånger av större nyhetshändelser. Infrastrukturfrågor får störst uppmärksamhet när få andra nyheter finns på agendan.


”Hittills skulle jag inte säga att den här sommaren sticker ut när det kommer till medietryck. Det varierar från vecka till vecka, och nu har mycket varit väderrelaterat – men det beror också på det övriga nyhetsflödet. Är det många andra nyheter är infrastruktur inte lika intressant. Men om det inte är det så väcker infrastrukturfrågor högre intresse.”, hon säger,


När ett tåg stannar larmas de operativa enheterna omgående och informationsavdelningen får tidigt besked. Syftet är att kunna agera proaktivt med fakta och prognoser innan medierna kontaktar myndigheten.


”Våra operativa funktioner informerar oss på kommunikationen när det händer. Det sker oftast innan media har börjat ringa för att vi ska kunna svara på frågor eller gå ut proaktivt. Operativ kommunikationschef gör en initial kommunikationsbedömning. Hur stor påverkan är det? Hur länge kan det pågå? Vad är det vi gör för åtgärder?”, hon säger,


”Presstjänsten får underlag och budskap för att kunna svara på frågor och allt samordnas av den operativa kommunikationschefen för att vi ska ha en sammanhållen kommunikation.”, hon säger,


Under semesterperioden är det extra komplicerat eftersom många nyckelpersoner kan vara frånvarande. Det kräver tydliga beredskapslistor som specificerar ansvariga funktioner och veckor då bemanning är kritisk.


”Det är ju semestertider och vi är en stor och komplex organisation. När det händer någonting eller vi får frågor är det ofta många olika delar i verksamheten som behöver bidra, och det är inte alltid som alla är tillgängliga.”, hon säger,


Ett återkommande förbättringsområde är prognoskommunikation vid tågstopp. Osäkerhet i avhjälpningsprocessen, särskilt vid väderrelaterade störningar, gör det svårt att ange exakt tid för återupptagen trafik.


”Sedan lär vi oss, hela tiden och mer och mer. Något vi skulle önska att vi kunde göra bättre är att kommunicera prognoser när någonting har orsakat ett tågstopp. Men det är väldigt svårt att sätta en prognos, inte minst när det är väderrelaterade problem i trafiken som nu.”, hon säger,


Trafikverket betonar att den effektivaste kommunikationen sker genom faktiska leveranser: när åtgärder genomförs, problem förebyggs och dessa insatser synliggörs. Genom tydliga exempel skapas större förtroende hos resenärer och medier.


”Vi vill förklara hur vi jobbar, för att skapa större förståelse och kunskap. Sen ska jag säga att det vi har med oss hela tiden är att den bästa kommunikationen faktiskt är våra leveranser i sig. När vi åtgärdar problem, när vi förebygger problem och kan berätta om det. Det är då vi verkligen kan nå ut.”, hon säger,

Mest lästa
  1. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  2. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

  3. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Fler intressanta artiklar

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.