X
Nordic region's business magazine • oktober 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Robert Johansson lämnar Svensk elitfotboll efter framgångsrik tid

Publicerad oktober 1, 2025

Robert Johansson avslutar sin tjänst som kommunikationsansvarig vid Svensk elitfotboll (SEF) som en del av en nedskärningsplan. – Jag tycker vi har utvecklat och breddat bilden av svensk elitfotboll, säger hon.

Johansson tillträdde rollen som kommunikationschef 2015 med målet att förbättra synligheten för ligorna och klubbarna i Allsvenskan och Superettan. SEF ville differentiera sig från Svenska Fotbollförbundet (SvFF) genom aktiv kommunikation.

Under ledning av Lars-Christer Olsson, Mats Enquist och senare Simon Åström har SEF blivit en stark aktör i samhällsdebatten.
I början av hösten tillkännagav organisationen att de skulle minska sina centrala kostnader med 40 miljoner kronor.

Som ett resultat av detta beslut samlas kommunikationsansvaret under marknadschefen, vilket innebär att Johansson lämnar sin position. Hans sista arbetsdag är den 8 oktober.
– Det kanske inte är slutet jag på förhand hade önskat men jag har all respekt för att de här besparingarna måste göras för klubbarnas bästa, säger han.

Johansson, som har en bakgrund inom journalistik, rekryterades från SVT Sporten där han arbetade på onlinedesken.
Vad ska du göra härnäst?
– Mina dörrar är öppna. Jag gillar journalistiken och den ligger mig varmt om hjärtat, säger han.

Vad är du mest stolt över?
– Jag tycker vi har utvecklat och breddat bilden av svensk elitfotboll. Vi har visat på fotbollens inkluderande kraft och samhällspåverkan och byggt ett starkare varumärke, säger han. Vi har också byggt en starkare och tydligare röst i debatten, inte minst under pandemin då fotboll inte kunde ses på över ett och ett halvt år.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.