Robert Johansson lämnar Svensk elitfotboll efter framgångsrik tid
Publicerad oktober 1, 2025
Publicerad oktober 1, 2025

Robert Johansson avslutar sin tjänst som kommunikationsansvarig vid Svensk elitfotboll (SEF) som en del av en nedskärningsplan. – Jag tycker vi har utvecklat och breddat bilden av svensk elitfotboll, säger hon.
Johansson tillträdde rollen som kommunikationschef 2015 med målet att förbättra synligheten för ligorna och klubbarna i Allsvenskan och Superettan. SEF ville differentiera sig från Svenska Fotbollförbundet (SvFF) genom aktiv kommunikation.
Under ledning av Lars-Christer Olsson, Mats Enquist och senare Simon Åström har SEF blivit en stark aktör i samhällsdebatten.
I början av hösten tillkännagav organisationen att de skulle minska sina centrala kostnader med 40 miljoner kronor.
Som ett resultat av detta beslut samlas kommunikationsansvaret under marknadschefen, vilket innebär att Johansson lämnar sin position. Hans sista arbetsdag är den 8 oktober.
– Det kanske inte är slutet jag på förhand hade önskat men jag har all respekt för att de här besparingarna måste göras för klubbarnas bästa, säger han.
Johansson, som har en bakgrund inom journalistik, rekryterades från SVT Sporten där han arbetade på onlinedesken.
Vad ska du göra härnäst?
– Mina dörrar är öppna. Jag gillar journalistiken och den ligger mig varmt om hjärtat, säger han.
Vad är du mest stolt över?
– Jag tycker vi har utvecklat och breddat bilden av svensk elitfotboll. Vi har visat på fotbollens inkluderande kraft och samhällspåverkan och byggt ett starkare varumärke, säger han. Vi har också byggt en starkare och tydligare röst i debatten, inte minst under pandemin då fotboll inte kunde ses på över ett och ett halvt år.