Riskerna med sociala medier i arbetslivet
Publicerad december 5, 2025
Publicerad december 5, 2025

Sociala medier har blivit en källa till konflikter på arbetsplatsen, och inlägg kan leda till uppsägning. Många spenderar mer tid med kollegor än med familj, och sociala medier kan ibland ersätta fysiska möten.
Att dela information om sitt jobb online är riskabelt, eftersom lojalitetsplikten gentemot arbetsgivaren gäller. Om denna plikt bryts kan det leda till allvarliga konsekvenser.
”Lojalitetsplikten är en av de mest grundläggande skyldigheter som uppstår i ett anställningsförhållande, och utan att man egentligen behöver göra något särskilt,” säger hon.
Lojalitetsplikten gäller även om den inte anges i anställningsavtalet. Denna princip innebär att man som anställd måste sätta arbetsgivarens intressen före sina egna.
Det har blivit allt vanligare med fall där anställda uttrycker sig på sociala medier, vilket inte alltid är uppskattat av arbetsgivaren. Många tror felaktigt att lojalitetsplikten endast gäller under arbetstid.
”Man tänker kanske att det jag lägger upp på min privata Instagram eller Facebook, med ett par hundra följare eller vänner, det bestämmer jag själv över. Men lojalitetsplikten tar inte hänsyn till det,” säger hon.
Skadliga kommentarer om chefer eller kollegor kan få konsekvenser även om de görs efter arbetstid. Exempelvis kan inlägg i stängda grupper spridas och påverka arbetsgivaren negativt.
”Man bör räkna med att så fort man lägger upp någonting, även om det är i en sluten grupp, utgör det ett bevis på vad du har sagt,” säger hon.
Gränsen mellan privat och offentlig kommunikation är ofta svår att definiera. Lojalitetsplikten gäller verksamheten och åsikter som chefen inte håller med om är vanligtvis inte illojala. Det finns dock undantag för visselblåsning.
Reglerna är olika för offentliganställda, där yttrandefrihet värderas högre. Ett aktuellt exempel är en lärare som utredes för illojalitet efter att ha publicerat något på sociala medier.
För att förebygga problem är det viktigt för arbetsgivare att ha tydliga policies för sociala medier.
”Där ska det vara väldigt tydligt vad lojalitetsplikten innebär,” säger hon.
Arbetstagare bör också vara medvetna och diskutera sociala mediepolicyer med sina chefer.
Ett fall med en anställd som blivit avskedad på grund av illojalitet involverade att hon delade länkar till konkurrerande företag på sociala medier.
Att driva en bisyssla är tillåtet så länge det inte skadar arbetsgivaren eller påverkar arbetet negativt. Influencermarknadsföring kräver försiktighet.
”Men om du bedriver någon form av influencermarknadsföring ska du vara väldigt försiktig,” säger hon.
Även under uppsägningstiden kvarstår lojalitetsplikten, och anställda bör tänka på vilka konsekvenser offentliga uttalanden kan få för deras personliga varumärke.