X
Nordic region's business magazine • december 5, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Riskerna med sociala medier i arbetslivet

Publicerad december 5, 2025

Sociala medier har blivit en källa till konflikter på arbetsplatsen, och inlägg kan leda till uppsägning. Många spenderar mer tid med kollegor än med familj, och sociala medier kan ibland ersätta fysiska möten.

Att dela information om sitt jobb online är riskabelt, eftersom lojalitetsplikten gentemot arbetsgivaren gäller. Om denna plikt bryts kan det leda till allvarliga konsekvenser.


”Lojalitetsplikten är en av de mest grundläggande skyldigheter som uppstår i ett anställningsförhållande, och utan att man egentligen behöver göra något särskilt,” säger hon.

Lojalitetsplikten gäller även om den inte anges i anställningsavtalet. Denna princip innebär att man som anställd måste sätta arbetsgivarens intressen före sina egna.

Det har blivit allt vanligare med fall där anställda uttrycker sig på sociala medier, vilket inte alltid är uppskattat av arbetsgivaren. Många tror felaktigt att lojalitetsplikten endast gäller under arbetstid.


”Man tänker kanske att det jag lägger upp på min privata Instagram eller Facebook, med ett par hundra följare eller vänner, det bestämmer jag själv över. Men lojalitetsplikten tar inte hänsyn till det,” säger hon.

Skadliga kommentarer om chefer eller kollegor kan få konsekvenser även om de görs efter arbetstid. Exempelvis kan inlägg i stängda grupper spridas och påverka arbetsgivaren negativt.


”Man bör räkna med att så fort man lägger upp någonting, även om det är i en sluten grupp, utgör det ett bevis på vad du har sagt,” säger hon.

Gränsen mellan privat och offentlig kommunikation är ofta svår att definiera. Lojalitetsplikten gäller verksamheten och åsikter som chefen inte håller med om är vanligtvis inte illojala. Det finns dock undantag för visselblåsning.

Reglerna är olika för offentliganställda, där yttrandefrihet värderas högre. Ett aktuellt exempel är en lärare som utredes för illojalitet efter att ha publicerat något på sociala medier.

För att förebygga problem är det viktigt för arbetsgivare att ha tydliga policies för sociala medier.


”Där ska det vara väldigt tydligt vad lojalitetsplikten innebär,” säger hon.

Arbetstagare bör också vara medvetna och diskutera sociala mediepolicyer med sina chefer.

Ett fall med en anställd som blivit avskedad på grund av illojalitet involverade att hon delade länkar till konkurrerande företag på sociala medier.

Att driva en bisyssla är tillåtet så länge det inte skadar arbetsgivaren eller påverkar arbetet negativt. Influencermarknadsföring kräver försiktighet.


”Men om du bedriver någon form av influencermarknadsföring ska du vara väldigt försiktig,” säger hon.

Även under uppsägningstiden kvarstår lojalitetsplikten, och anställda bör tänka på vilka konsekvenser offentliga uttalanden kan få för deras personliga varumärke.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.