Risken med finansiella råd från influencers belyst av Finansinspektionen
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

Finansinspektionen (FI) inleder en kampanj för att öka medvetenheten kring riskerna med finansiella råd från så kallade finfluencers. Insatsen syftar till att informera både följare och rådgivare på sociala medier. Kampanjen innehåller parodiska klipp av typiska influencer-tips som kommer att delas på plattformar som Youtube och Instagram.
Målgruppen för kampanjen är unga vuxna mellan 18 och 45 år med intresse för sparande och investeringar. – Vi försöker nå ut på ett sätt som väcker intresse hos dem som löper störst risk att ta emot råd okritiskt. Det är lätt att svepas med av snygga grafer, snabba klipp och löften om enkla pengar, säger hon.
Projektledaren på FI, Niklas Uppenberg, tillägger att bakom varje inlägg kan det finnas okunskap och dolda intressen. – Vi vill väcka nyfikenhet och få fler att stanna upp och fundera: vem tjänar egentligen på att jag tror på det här rådet? säger han.
Enligt konsumentskyddsekonomen Moa Langemark litar mer än var femte ung vuxen på finansiell information från dessa influencers. – Du som okritiskt följer råden kan förlora mycket pengar. Med den här insatsen vill vi göra konsumenter mer medvetna om vad de möter i sina flöden, säger hon.
Den aktuella kampanjen inkluderar även vägledning för finansiella influencers om hur de kan formulera sina råd och följa gällande regler för finansiell rådgivning.