RFSL:s innovation för att navigera Metas begränsningar
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

I samarbete med reklambyrån Stendahls introducerar RFSL ett unikt typsnitt kallat ”The human writes font”. Detta typsnitt är designat för att kringgå Metas algoritmer och är en reaktion på det nya regelverket för politisk annonsering inom EU.
I oktober trädde EU:s regler om transparens i kraft, vilket ledde till att Meta införde ett totalt stopp för politisk annonsering på sina plattformar, inklusive Facebook och Instagram.
Som ett resultat blockeras även många viktiga budskap kring jämlikhet och mänskliga rättigheter, då Meta klassar dem som ”för politiska”.
För att hantera detta har Stendahls skapat ett typsnitt som människor kan läsa, men som Metas filter inte kan tolka. Bokstäverna använder färgblock med låg kontrast för att undvika igenkänning av algoritmen, vilket gör att budskapen fortfarande kan nå ut.
Felix König från RFSL uttrycker:
”EU-reglerna har goda intentioner om att skapa större transparens, det är helt nödvändigt. Men Metas beslut handlar inte om transparens, det är censur”, säger han.
Utöver typsnittet lanserar RFSL också en webbplats där användare kan skriva in sina budskap och få dem återgivna i det nya typsnittet, vilket är redo att användas i annonser.