X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Revolutionerande reklamkoncept för Kvibille Cheddar

Publicerad september 3, 2025

Kvibille Cheddar strävar efter att marknadsföra sin ost året runt, och inte bara vid speciella tillfällen. I detta syfte har Kontiki och Arlas inhousebyrå The Barn utvecklat hela 365 unika reklamfilmer.


”Det var först vid den andra presentationen som jag förstod att de verkligen menade allvar,” säger hon. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande. Kvibille Mejeri, beläget utanför Halmstad, har producerat sin berömda cheddar i nästan ett sekel.


Osten är för många en självklarhet på jul-, påsk- och midsommarbordet. Arla, som äger ysteriet, anser att försäljningen under övriga delar av året kan förbättras. Därför lanseras 365 filmer för att påminna svenskarna om att varje dag har sina egna festligheter.


”Att göra 1 bra reklamfilm är svårt nog, men 365? Vi föll direkt för idén och hur den så självklart löste våra utmaningar,” säger han. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande.


Varje dag under året kommer en film att publiceras. Dessutom har Kvibille lanserat en ny karaktär, ”Ostvärden”, spelad av Henrik Lundström, känd från ”Ondskan” 2003. I varje film förklarar ”Ostvärden” varför man bör fira med ost just idag.


Frågan är hur 365 unika reklamfilmer ska produceras. Kreatörerna betonar att AI inte har varit involverad i manusarbetet. ”Nej, det vore ett svek; mot idén, Kvibille och oss själva. Vi presenterade en idé som är bra för att den är idiotisk,” säger han. Hannes Tomani, copywriter på Kontiki, i pressmeddelandet.


Inspelningen av samtliga filmer genomfördes under tre intensiva dagar hos B-Smart, som i samarbete med Colony ansvarar för produktionen. Kampanjen inleddes den 1 september och kommer att synas på OLV och i sociala medier.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.