Revolutionerande reklamkoncept för Kvibille Cheddar
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Kvibille Cheddar strävar efter att marknadsföra sin ost året runt, och inte bara vid speciella tillfällen. I detta syfte har Kontiki och Arlas inhousebyrå The Barn utvecklat hela 365 unika reklamfilmer.
”Det var först vid den andra presentationen som jag förstod att de verkligen menade allvar,” säger hon. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande. Kvibille Mejeri, beläget utanför Halmstad, har producerat sin berömda cheddar i nästan ett sekel.
Osten är för många en självklarhet på jul-, påsk- och midsommarbordet. Arla, som äger ysteriet, anser att försäljningen under övriga delar av året kan förbättras. Därför lanseras 365 filmer för att påminna svenskarna om att varje dag har sina egna festligheter.
”Att göra 1 bra reklamfilm är svårt nog, men 365? Vi föll direkt för idén och hur den så självklart löste våra utmaningar,” säger han. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande.
Varje dag under året kommer en film att publiceras. Dessutom har Kvibille lanserat en ny karaktär, ”Ostvärden”, spelad av Henrik Lundström, känd från ”Ondskan” 2003. I varje film förklarar ”Ostvärden” varför man bör fira med ost just idag.
Frågan är hur 365 unika reklamfilmer ska produceras. Kreatörerna betonar att AI inte har varit involverad i manusarbetet. ”Nej, det vore ett svek; mot idén, Kvibille och oss själva. Vi presenterade en idé som är bra för att den är idiotisk,” säger han. Hannes Tomani, copywriter på Kontiki, i pressmeddelandet.
Inspelningen av samtliga filmer genomfördes under tre intensiva dagar hos B-Smart, som i samarbete med Colony ansvarar för produktionen. Kampanjen inleddes den 1 september och kommer att synas på OLV och i sociala medier.