X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Resumé presenterar vårens profiler inom reklam och kommunikation

Publicerad juli 16, 2025

Resumé har under våren publicerat djupgående intervjuer med tongivande experter inom reklam, marknadsföring och kommunikation. Här presenteras en utvald samling för sommarens läsglädje, ordnad efter publiceringsdatum och med insikter från branschens främsta profiler.


Lina Thomsgård har axlat roller som PR-chef, opinionsbildare och programledare. Efter en period av ohållbar arbetsbelastning har hon stannat upp, blivit sin egen chef och höjt sina priser för att upprätthålla en sund arbetsbelastning.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, Lina Thomsgård


Vid Tibble kyrka i Täby möttes experter inom teologi och teknik för att diskutera artificiell intelligens och människans roll i en automatiserad värld.

”Vi människor kan inte längre definiera oss genom våra jobb, vilket berövar oss både värdighet och människovärde”, Wilhelm Landerholm


Johan Pihl belyser reklambranschens förmåga inom beteendeförändring, storytelling och konceptutveckling, och ställer frågan varför dessa byråer inte får en större roll i innovationsprocesser.


När utbudet av vårdande produkter för texturerat hår var otillräckligt i Sverige skapade Ismail Ali eget varumärke. Några år senare säljs Alié Moisture globalt och han fokuserar på entreprenörskap och samhällsnytta.

”Jag vill ge tillbaka. Tänk om nästa Bill Gates sitter i ett kök i Rinkeby just nu?”, Ismail Ali


Casper T Schaber, tillsammans med Love Bonnier, har reformerat kommunikationsbyrån 500 och lyft fram en ny estetik. Han förkastar idén om att livet kretsar kring arbete och betonar vikten av arbetsglädje.

”Idén om att min själ skulle vara korrumperad av våra kunder är djupt obehaglig”, Casper T Schaber


Tobias Karlsson, återinträdd marknadschef, planerar att återuppbygga Max förtroende genom fokus på hållbarhet, smak och passion. Han ser struktur och tydliga värderingar som nyckeln ur krisen.

”Det hade varit fint med en onboarding i lugn och ro”, Tobias Karlsson


Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind blickar tillbaka på tre decennier som kreatörer. De reflekterar över hur reklambranschen har utvecklats och om det förflutna var bättre eller bara annorlunda.


Johan Belins kreativa process har belönats med 19 Canneslejon, 92 FWA och 15 Clio Awards. Han berättar om hur idéer om digital kommunikation, AI-lösningar och underhållning föds och utvecklas inom hans team.


I ”Bananrepubliken Sverige” granskar Johannes Klenells politikens bakvägar och lobbyism. Han förespråkar skärpta karensregler och förutspår att ett register för lobbyister snart blir verklighet.

”Om jag stannat hade jag blivit ett fullständigt svin”, Johannes Klenells


Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan, delar kyrkans digitala strategi och understryker att engagemanget inte kräver personlig tro, samt att kommunikationens roll inte är att konvertera utan att möta människor där de är.


Carl Pei har positionerat sitt företag, Nothing, som en lekfull motpol till teknikjättar som Apple. I London-butikens miljö förklarar han hur humor och kreativitet präglar varumärkets strategi.


Youtube-profilen Matgeek, Johan Hedberg, har kritiserat dropshipping-industrin och ifrågasätter kändisars reklaminsatser för bristande produktkunskap.

”Att googla ger ju inget Nobelpris direkt”, Johan Hedberg


Under vintern hamnade kommunikationschefen Niklas Ehnfors i ett intensivt mediedrev efter att politiska chattar läcktes. Han berättar om utmaningarna med transparens och förtroendebyggande i en liten kommun.


Tillsammans med Ajaz Ahmed vill David Wedebrant, tidigare AKQA, reformera branschens arbetssätt i Studio One. Han reflekterar över samarbetet med WPP och hur kreativiteten bäst kan blomstra när byråkratin minimeras.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.