X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Reklamombudsmannen fäller flera företag för vilseledande annonsering

Publicerad oktober 3, 2025

Telenor, Espresso House, Colgate, Bonniers Bokklubb och Snabbgross har alla blivit fällda för vilseledande reklam. Telenor kritiseras för sin kampanj ”För alla familjer som har plats för fler”, där de uppmanar till att skaffa abonnemanget Telenor Familj med budskapet att ”Ju fler ni är desto billigare blir det”. Anmälaren påpekar dock att varje ytterligare person kostar 199 kronor, vilket gör att det inte blir billigare.


Telenor förklarar att syftet med filmen var att ”betona möjligheten att välkomna nära och kära oavsett relation” samt att det finns ekonomiska fördelar med familjeabonnemanget. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) håller dock med anmälaren och anser att budskapet är otydligt, vilket gör det vilseledande.


Colgate fälls för en reklamfilm som påstår att deras tandkräm är mest använd av svenska tandläkare och tandhygienister. Enligt företaget stödjer en undersökning detta påstående, men Reklamombudsmannen anser att Colgate inte har presenterat tillräcklig dokumentation för att styrka detta.


Espresso House kritiseras för ett erbjudande om en frukostdeal för 39 kronor, där det framgår att endast smörgåsen ingår, vilket inte tydligt framgår av reklamskyltarna. Espresso House uttrycker sin ånger över att skyltningen kan ha varit missvisande.


Bonniers Bokklubb fälls för en Facebook-video där de erbjuder en bok och champagneglas för 19 kronor, medan det verkliga lägsta priset är 345 kronor. Reklamombudsmannen konstaterar att väsentlig information om tillkommande kostnader inte framkom i samband med erbjudandet, vilket gör det vilseledande.


Snabbgross fälls för en annons som visar ett paket jordgubbar med ett pris på 9.90 kronor, medan det i butik kostar 39.90 kronor. Axfood hävdar att det var ett internt misstag och erbjuder det lägre priset till kunder som påpekar felet, men Reklamombudsmannen anser att detta inte försvarar överträdelsen.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.