Reklamombudsmannen fäller flera företag för bristande reklamidentifiering
Publicerad december 8, 2025
Publicerad december 8, 2025

Reklamombudsmannen har nyligen markerat flera företag för oetisk reklam. Bland dem finns Mauri Hermundssons snacksvarumärke Redhead. Under sommaren publicerade han en video på sin kanal ”Uppdrag mat”, betald av resebolaget Tui, där han reklamade för sin egen produkt utan korrekt märkning.
I videon håller han upp en ny tsatsikismak av Redhead och säger:
– Sommarens nya smak på Redhead. Så missa inte den för bövelen. Kommer snart i butik, säger han.
Den bristande reklamidentifieringen ledde till fällning av kampanjen. Hermundsson tackar för uppmärksamheten och nämner att nya rutiner kommer att införas för att undvika framtida misstag.
Även McDonald”s har fällts för vilseledande marknadsföring. En anmälare reagerade på en annons som visade priset 85 kronor för en Chicken Big Mac-menyn, men upptäckte senare att såsen kostade extra. Trots en liten text som förklarade detta anser Reklamombudsmannen att informationen var otillräcklig för att neutralisera det vilseledande intrycket.
Åhléns har också blivit fälld efter att ha skickat ut ett mejl med ett rabatterbjudande som skulle gälla både i butik och online. På grund av tekniska problem kunde rabatten inte användas online, vilket ledde till klagomål. Åhléns menar att det inte handlade om medvetet vilseledande, men Reklamombudsmannen har en annan uppfattning.
Å andra sidan friades Tele2 efter att ha informerat kunder om nersläckningen av 2G- och 3G-näten. Anmälningarna kom från kunder med telefonmodeller som stödjer 4G, men Tele2:s nät var inte konfigurerat för denna teknik. Reklamombudsmannen bedömde att informationen inte var vilseledande.