X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Reklam i anti-woke-erans prövning

Publicerad Juli 30, 2025

Den anti-woke-våg som sveper över sociala medier skapar ett utmanande klimat för reklambyranschen även i Sverige, där husfrulivet romantiseras av ”trad wifes” och där ”manosfären” gjort sexism lockande igen.


I USA har stora aktörer som Meta, Google, Disney och Accenture redan skrotat befintliga mångfaldsprogram och ändrat tonläge. Samtidigt talar politiker öppet om att avveckla den så kallade woke-agendan i offentliga sammanhang.


Utanför skärmarna driver president Donald Trump en flerfrontskamp mot mångfaldsarbete och DEI. Under ett möte i Vita huset ställde han frågan:

”En gång för alla så gör vi oss nu av med woke, är det okej?”, he says.


Svenska reklambyråer har hittills varit försiktiga i sin hantering av trenden. Enligt kulturell insiktsstrateg på Nord DDB, Amanda Brohman, påverkar globala rörelser även Sverige men nationella regler formar debatten.

”Sverige är inte USA, vi har våra egna lagar och regler. Men det är klart att vi också är en del av den globala världen och påverkas av den.”, Amanda Brohman says.


Hon pekar på det amerikanska exemplet med skådespelerskan Sydney Sweeney i en reklamfilm för American Eagle som fokuserar starkt på kroppen. Enligt Brohman är stilen radikalt ny.

”Sydney Sweeneys reklam för American Eagle. Den är väldigt fokuserad på hennes kropp. Det är en typ av reklam vi inte skulle sett för bara två år sedan, och om den funnits hade den upplevts tondöv. Nu upplevs den som fräsch.”, she says.


I Sverige har kritiken manifesterats i några uppmärksammade fall. Förra hösten beskrev Åhléns ägare Ayad Al-Saffar bolagets marknadsföring som

”för woke”
och

”too much”
. När glassföretaget Sia i våras lanserade en kampanj med ett blandat par väckte också debatt.


Brohman noterar att pendeln historiskt sett rör sig mellan progressiva och mer konservativa ideal. Hon menar att motreaktionen kan ge upphov till en mer avvaktande generation.

”Pendeln svänger, det har den gjort i alla tider. Vi har sett en lång tid, eller i alla fall ett par generationer, som blivit mer och mer progressiva och med idealet att vi ska utmana normer. Nu är det snarare tvärtom där vi kanske kommer se en generation som är mer konservativ än sina föräldrar. Som en motreaktion på det som varit innan.”, she says.


Hon betonar vikten av att reklambyråer agerar i linje med sina värderingar snarare än att följa trender okritiskt. För att undvika homogena perspektiv menar hon att branschen bör välkomna mångfald av idéer.

”Jag skulle aldrig rekommendera någon att hoppa på en trend, bara för att och gå ifrån sina egna värderingar. Däremot tror jag att det är viktigt att våga ta obekväma samtal och att ta in andra perspektiv.”, she says.
Hon pekar också på branschens homogenitet:

”I reklambranschen är vi generellt en grupp som tycker ganska likadant. Det är nog också det som är problemet. Det är obekvämt att gå utanför sin egen sfär och att ta in eventuellt ett annat perspektiv som kanske också finns.”, she says.


Trots den pågående anti-woke-vågen kvarstår flera undantag och mottrender, såsom att Microsoft valt att bibehålla sitt DEI-program och det feministiska initiativet

”brat-summer”
från 2024. Brohman avslutar med att utvecklingen ännu är för ny för att bedöma den långsiktiga effekten.

”Utvecklingen vi ser just nu är fortfarande ganska färsk och har inte hunnit göra stor påverkan på den svenska branschen än. Det kommer ta lite tid innan vi kommer kunna se hur långt pendeln svänger och vad resultatet blir.”, she says.

Mest lästa
  1. Wenderfalck stärker tillväxten 2024 trots lägre marginal

  2. När ai tar över sammanfattningen

  3. Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft

Fler intressanta artiklar

Esmeraldas syskon invänder mot varumärkesskydd av smeknamnet

Publicerad July 31, 2025

Esmeraldas bröder och systrar ifrågasätter Melinda Jacobs patentansökan för att registrera dotterns smeknamn som varumärke.Dottern har i familjen ofta kallats så här:”Lilla hjärtat”I ett yttrande till Patent- och registreringsverket framhäver…

Imponerande resultat driver metas aktieuppgång

Publicerad July 31, 2025

Meta presenterade ett resultat per aktie om 7,14 dollar, vilket överträffade analytikernas förväntade 5,92 dollar.Intäkterna för perioden uppgick till 47,5 miljarder dollar, jämfört med prognoserna på 44,8 miljarder.Företaget förutser att…

Stark utveckling för kid collective efter byråfusion

Publicerad July 31, 2025

Kid Collective bildades genom en sammanslagning av de oberoende byråerna Volt och Familjen efter ett utmanande 2023. Fusionen resulterade i en stärkt plattform som nu avslutat sitt första räkenskapsår med…

Guess lanserar första ai-modellen i vogue – kritiken växer

Publicerad July 30, 2025

I augustinumret av Vogue presenterade modemärket Guess en annons med en modell skapad helt via artificiell intelligens. Det är första gången som en sådan digital konstruktion syns i tidningen.Bilden visar…

Amazon drar sig ur google shopping-auktioner

Publicerad July 30, 2025

Amazon har under veckan avbrutit budgivningen på google shopping-annonser efter en gradvis nedtrappning det senaste året.Då en av de tyngsta aktörerna lämnat fältet kan andra annonsörer förvänta sig lägre klickkostnader…

Oatlys strategiomställning efter storförlusten

Publicerad July 30, 2025

Oatly grundades som ett innovativt alternativ till mejeriprodukter och gav snart inslag av radikal marknadsföring. Under introduktionsåren hyllades bolagets unika berättande, men expansionen har utsatt varumärket för betydande utmaningar.Efter noteringen…

Australien stoppar alla under 16 från youtube och andra sociala plattformar

Publicerad July 30, 2025

Australiens regering meddelar att barn under 16 år inte längre får öppna konton på Youtube.Bakgrunden är en lag från november 2024 som ger sociala medier incitament att kontrollera användarnas ålder…

Reklam i anti-woke-erans prövning

Publicerad July 30, 2025

Den anti-woke-våg som sveper över sociala medier skapar ett utmanande klimat för reklambyranschen även i Sverige, där husfrulivet romantiseras av ”trad wifes” och där ”manosfären” gjort sexism lockande igen.I USA…

Kekst CNC rapporterar stark tillväxt och förbättrad marginal 2024

Publicerad July 29, 2025

Efter flera år med negativt resultat visar Kekst CNC återigen vinst även 2023. Under året förbättrades resultatet med 77 procent till 2,9 miljoner kronor, jämfört med föregående års 1,6 miljoner.Omsättningen…

En extra frukt om dagen ger mer fokus i klassrummet

Publicerad July 29, 2025

Livsmedelsverket rapporterar att svenska barn i genomsnitt konsumerar en frukt mindre än vad som rekommenderas per dag. För att belysa konsekvenserna har ICA, i samarbete med reklambyrån Wenderfalck, genomfört en…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.