X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Region Uppsala lanserar kampanj för att stimulera samtal om känslor bland unga män

Publicerad september 6, 2025

Tillsammans med kända profiler som skådespelaren Alexander Abdallah och fotbollsspelare från IK Sirius, inleder Region Uppsala en ny del av kampanjen ”För livets alla”. Den nya inriktningen fokuserar på att uppmuntra unga att diskutera sin psykiska hälsa, med det nya temat ”Sätt ord på dina känslor”.


Denna fas av kampanjen skiljer sig från föregående genom att den är mer interaktiv. Istället för affischer och sociala medier, vill man inkludera ungdomarna genom online-övningar och aktiviteter där de vistas.


Region Uppsala samarbetar med Blomquist Communication. Deras copywriter säger i ett pressmeddelande:
– Vi vill göra det lika självklart att prata om sina känslor som att prata om vädret. Psykisk hälsa handlar om allt du kommer att känna i livet – glädje, sorg och allt däremellan. Därför är det så viktigt att kunna sätta ord på känslorna, för att hantera dem på ett bra sätt.


Ambassadörerna för kampanjen inkluderar Alexander Abdallah, spelarna Adam Wikman och Joakim Persson från IK Sirius, racerföraren Alexander Graff samt matinfluencern Marcus Frank. Att just män valdes som ambassadörer speglar kampanjens målgruppsanalys, som visar att unga män har svårigheter att uttrycka sina känslor.


Dessa ambassadörer medverkar i fyra filmer där de öppet delar med sig av sina erfarenheter av psykisk ohälsa och svårigheter med att uttrycka känslor. Det långsiktiga syftet med kampanjen är att öka hälsolitteraciteten – förmågan att förstå och använda information för att främja psykisk hälsa.


Regionen hoppas att kampanjen kommer att leda till att fler unga söker stöd för psykisk ohälsa. Kampanjen pågår fram till den 10 oktober, som också är Världsdagen för psykisk hälsa.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.