X
Nordic region's business magazine • augusti 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Regi Research & Strategi ansöker om konkurs efter flera avhopp

Publicerad augusti 26, 2025

Regi Research & Strategi har inlämnat en konkursansökan.


Detta har skett efter att flera stora byråer avbrutit sitt deltagande i tävlingen ”Årets byrå” och den tillhörande kundstudien, vilket beror på missnöje.


”Bolaget kan inte rätteligen betala sina skulder och dess betalningsoförmåga är ej endast tillfällig”, skriver vd:n Robert Skölfman i konkursansökan till Stockholms tingsrätt.


Regi, som grundades 1989, har bedrivit verksamhet under detta namn sedan 1997. Sedan år 2000 har de genomfört studien ”Årets byrå” med därtill hörande gala.


Genom åren har utmärkelsen hamnat i kontroverser och flera byråer valde att avstå från både tävlingen och undersökningen för ett par år sedan.


Detta ledde till att ännu fler byråer avbröt sitt deltagande på grund av bristen på konkurrens inom nischer av motsvarande storlek.


Den 21 augusti skickade Skölfman in sin konkursansökan till Stockholms tingsrätt.


”I egenskap av styrelseledamot för Bolaget får jag härmed ansöka om att Bolaget försätts i konkurs eftersom bolaget är på obestånd. Bolaget kan inte rätteligen betala sina skulder och dess betalningsoförmåga är ej endast tillfällig”, skriver he säger.


Robert Skölfman svarar på frågor via sms: – Tyvärr har vi under de senaste sex månaderna haft vikande försäljningsintäkter jämfört med föregående år, vilket har gjort att vi inte kan fortsätta vår verksamhet. Det fungerade i 28 år, men nu går det inte längre.


Hur har storbyråernas bojkott påverkat ekonomin? – Storbyråernas avhopp har påverkat en del men inte varit avgörande. Jag har en dialog med konkursförvaltaren angående framtiden för ”Årets byrå”.


I det senaste bokslutet för räkenskapsåret 2023/2024 visade Regi ett minusresultat på 832 585 kronor.


”Efterfrågan av bolagets tjänster har minskat främst inom affärssegmenten kommunikationsbyråer, medan de andra affärsområdena Advokatbyråer och IR (börsbolag) har varit intakta. Skälet till att tjänsterna minskat inom kommunikationsbyråer är främst hänfört till det rådande konjunkturläget”, skriver he säger i bokslutet.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.