Regi Research & Strategi ansöker om konkurs efter flera avhopp
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025

Regi Research & Strategi har inlämnat en konkursansökan.
Detta har skett efter att flera stora byråer avbrutit sitt deltagande i tävlingen ”Årets byrå” och den tillhörande kundstudien, vilket beror på missnöje.
”Bolaget kan inte rätteligen betala sina skulder och dess betalningsoförmåga är ej endast tillfällig”, skriver vd:n Robert Skölfman i konkursansökan till Stockholms tingsrätt.
Regi, som grundades 1989, har bedrivit verksamhet under detta namn sedan 1997. Sedan år 2000 har de genomfört studien ”Årets byrå” med därtill hörande gala.
Genom åren har utmärkelsen hamnat i kontroverser och flera byråer valde att avstå från både tävlingen och undersökningen för ett par år sedan.
Detta ledde till att ännu fler byråer avbröt sitt deltagande på grund av bristen på konkurrens inom nischer av motsvarande storlek.
Den 21 augusti skickade Skölfman in sin konkursansökan till Stockholms tingsrätt.
”I egenskap av styrelseledamot för Bolaget får jag härmed ansöka om att Bolaget försätts i konkurs eftersom bolaget är på obestånd. Bolaget kan inte rätteligen betala sina skulder och dess betalningsoförmåga är ej endast tillfällig”, skriver he säger.
Robert Skölfman svarar på frågor via sms: – Tyvärr har vi under de senaste sex månaderna haft vikande försäljningsintäkter jämfört med föregående år, vilket har gjort att vi inte kan fortsätta vår verksamhet. Det fungerade i 28 år, men nu går det inte längre.
Hur har storbyråernas bojkott påverkat ekonomin? – Storbyråernas avhopp har påverkat en del men inte varit avgörande. Jag har en dialog med konkursförvaltaren angående framtiden för ”Årets byrå”.
I det senaste bokslutet för räkenskapsåret 2023/2024 visade Regi ett minusresultat på 832 585 kronor.
”Efterfrågan av bolagets tjänster har minskat främst inom affärssegmenten kommunikationsbyråer, medan de andra affärsområdena Advokatbyråer och IR (börsbolag) har varit intakta. Skälet till att tjänsterna minskat inom kommunikationsbyråer är främst hänfört till det rådande konjunkturläget”, skriver he säger i bokslutet.