Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och Google valt att helt förhindra annonsering som kan uppfattas som politisk. Enligt uppgifter stoppades annonserna enbart av Meta.
I onsdags träffade kulturminister Parisa Liljestrand företrädare från Meta för att få klarhet i beslutet och dess konsekvenser för Valmyndighetens information inför valet nästa år. ”Jag var tydlig med att regeringen ställer sig frågande till deras beslut och jag informerade också om de konsekvenser det får för Valmyndighetens möjligheter att föra ut samhällsinformation inför valet nästa år”, skriver hon i ett mejl.
Enligt ministern förklarade Meta att de fattat ett självständigt beslut och att EU-förordningen inte tillämpas för denna typ av annonsering. Regeringen och Meta har kommit överens om att företaget ska återkomma med svar efter årsskiftet.
Separat har podden ”Hunden, Katten, Glassen” gjort sig känd för att marknadsföra ölet HKG Beer. Nyligen publicerades en AI-genererad bild som fick kritik för att håna Gais-anhängare. Bilden togs bort efter två timmar, och podden bad om ursäkt för den missförstådda kommunikationen.
Unionen har också varit aktiv under december månad och genomfört en omröstning för att uppmuntra techföretag att ”bli snällare”. Spotify blev vinnaren och fick 15 kg pepparkakor levererade som symbol för ett ökat fokus på kollektivavtal och schysta arbetsvillkor. ”Vi vill med glimten i ögat poängtera att vi alltid kommer fortsätta jobba för schysta villkor och kollektivavtal”, säger Unionens presschef.
En annan intressant händelse involverar banken DNB i Norge, som av misstag betalade ut dubbelt till många anställda. Universitetet i Bergen uppmanade anställda att inte använda de extra pengarna. Svarade på händelsen var en reklamfilm från Lyreco och byrån Anorak, som fick stor spridning efter nyheten.