Reflektioner kring varumärkeskommunikation och samhällets utmaningar
Publicerad oktober 2, 2025
Publicerad oktober 2, 2025

Mia Berggren, grundare av Uncommon, drar inspiration från den exklusiva restaurangen Frantzen och uttrycker oro för att följa standardmallar i sin senaste Q&A.
Vilka aktuella influenser formar din arbetsstil?
– Jag besökte nyligen Frantzen, som verkligen är inspirerande på många plan. Framför allt gästfriheten och den relation de bygger med sina kunder. Den känslan jag hade när jag lämnade restaurangen fick mig att fundera: hur kan jag skapa en (arbets)miljö där varje möte lämnar ett bestående intryck och blir minnesvärt, eller åtminstone något som är värt att diskutera i efterhand?, säger hon.
Finns det något varumärke som bör omvärdera sin strategi?
– Jag har inget särskilt varumärke i åtanke, men generellt finns det en tveksamhet och rädsla för att vara unik och sticka ut. Företag behöver utveckla djupare relationer med sina kunder för att skapa långvariga band. Detta kan inte göras genom att bara följa trender. Man måste våga synas, ha en ärlig dialog och kommunicera på ett autentiskt sätt, framhåller hon.
Vilken populärkultur har inspirerat dig nyligen?
– Jag har alltid varit fascinerad av gamingkulturen och dess påverkan på beteenden och kommunikation. Det finns en kraft i de gemenskaper som format dialog och interaktion som är unik och kan utnyttjas effektivt, säger hon.
Vad ser du fram emot i höst?
– Jag är nyfiken på hur vi kan utveckla både våra befintliga och nya samarbeten fram till 2026, uttrycker hon.
Vilka utmaningar står du inför just nu?
– Den mest påtagliga känslan är vetskapen om den pågående kollapsen i världen, och hur vi kan bidra till att motverka detta på ett konstruktivt sätt, säger hon.