Reflektioner kring reklam och inspiration i en digital värld
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

Björn Eklind, medgrundare av Nerman/Eklind och veteran inom branschen, diskuterar sin inspirationskälla. Han uttrycker att byråer som nöjer sig med att skapa oönskad reklam bör tänka om.
För att finna inspiration brukar han ta en promenad, men han ifrågasätter om hans konsumtion av sociala medier verkligen är kreativ eller bara ett beroende. Han uttrycker oro över hur många följer algoritmer blint.
Eklind påpekar att alla som producerar oönskad reklam måste omvärdera sina metoder. Han lyfter fram Open AI:s kampanj för Chat GPT, som han anser vara både uppfriskande och insiktsfull.
Han uppskattar deras traditionella reklamstrategi med fokus på autenticitet och mänsklighet, vilket ger hopp för framtiden. Framtiden och byråns fortsatta tro på humor och kreativitet väcker hans nyfikenhet.
En stor utmaning just nu är att övertyga kunder om vikten av att rikta reklam mot känslor snarare än logik. Eklind reflekterar över den paradox som uppstår när man å ena sidan framhäver framgång och å andra sidan söker emotionell resonans i marknadsföringen.