Reflektioner från F&B-chefen om varumärkesstrategier och samtidens utmaningar
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Peter Kamstedt, VD för Forsman & Bodenfors, uttrycker sin oro för H&M och diskuterar vikten av att bygga starka varumärken. Han betonar att många företag har glömt vikten av att skapa kommunikativa budskap som engagerar.
”Ett enskilt varumärke som jag däremot är orolig för är H&M. Förr i tiden var varumärket avgörande för framgången. Nu är det bara deras retailkunskap som är avgörande och de är inte längre ett varumärke som är ikoniskt eller en del av populärkulturen. Lite sorgligt, men de får gärna ringa mig så vänder vi det,” säger han.
Kamdstedt reflekterar också över sin egen inspiration från kulturella evenemang. Han nämner en resa till en flygplats där han såg människor som förberedde sig för Oktoberfest. Detta ledde till en insikt om vikten av att verkligen njuta av livet och upplevelser.
”Jag började tänka på hur sällan jag ger mig hän och att jag kanske borde åka på Oktoberfesten iklädd riktigt bra kläder eller gå all in på Tango,” säger han.
Inför hösten hoppas Kamstedt på att unga människor återfår sin framtidstro. Han nämner också tankarna kring Byron Sharps påverkan inom marknadsföring och att det kan vara dags att ompröva gamla metoder.
”Jag är rätt nyfiken på om Byron Sharps tid som kundernas enda ledsagare är över nu när allt fler ser att det är viktigt att kunna ta ut ett högre pris,” säger han. Kamstedt betonar att det är viktigt att kunna argumentera för sina idéer med evidens för att kunna hjälpa kunderna växa.
”Att vår samtid är otroligt absurd. Men jobbmässigt handlar det ganska ofta om att hjälpa våra kunder med det interna perspektivet,” säger han.