Rättsprocessen mot Google kan leda till tvingande försäljning
Publicerad november 24, 2025
Publicerad november 24, 2025

Efter en långdragen process förväntas en amerikansk domstol snart avgöra vilka åtgärder Google måste vidta för att inte längre anses vara ett olagligt monopol.
USA:s justitiedepartement strävar efter att Google ska sälja sin annonsbörs AdX och att företaget öppet redovisar de algoritmer som styr annonshanteringen. Om detta inte är genomförbart, föreslås att Google Ad Manager ska avyttras eller fasas ut, skriver Adweek.
Den slutliga pläderingen ägde rum i fredags, efter en domstolsprocess som handlat om hur techjättens monopol på annonsteknologi ska hanteras. Justitiedepartementet har klart uttryckt sina åsikter kring att en avyttring är den mest lämpliga lösningen, medan Google argumenterat för att en uppdelning skulle vara tekniskt omöjlig.
I stället föreslår Google att dela realtidsbud med sina konkurrenter och att ge utgivare möjlighet att sätta egna prisgolv. Tidigare har domstolen konstaterat att Google brutit mot amerikansk konkurrenslagstiftning genom sitt monopol på digital annonsering, och nu avgörs vilka åtgärder företaget ska vidta.
Enligt uppgifter från Adweek har Google hittills inte mött några större konsekvenser. I ett blogginlägg framhåller Google att justitiedepartementets förslag skulle skapa osäkerhet och störningar för både annonsörer och utgivare.
Processen inleddes för tre år sedan, och det är oklart hur länge det kommer att ta innan ett slutgiltigt beslut fattas. Om Google väljer att överklaga, kan det dröja ytterligare flera år innan ärendet avslutas.