Rättsliga åtgärder mot Google kan kräva försäljning av annonsverksamhet
Publicerad november 24, 2025
Publicerad november 24, 2025

En avgörande domstolsprövning i USA närmar sig, där beslutet kan tvinga Google att agera mot sitt nuvarande monopol. Justitiedepartementet i USA kräver att Google säljer sin annonsmarknadsplats AdX och öppet redovisar sina algoritmer som styr annonsvisningar.
Om en försäljning inte är genomförbar, föreslås att Google Ad Manager ska avvecklas, enligt en källa.
Den avslutande pläderingen ägde rum nyligen, efter en omfattande rättsprocess angående techjättens dominans inom annonsteknologi. Medan justitiedepartementet förespråkar en avyttring, hävdar Google att en sådan separation skulle vara tekniskt omöjlig.
Google har istället föreslagit alternativa åtgärder, som att dela med sig av realtidsbud till konkurrenter och tillåta utgivare att sätta egna prisgolv.
Domstolen har tidigare fastslagit att Google har brutit mot amerikansk konkurrenslagstiftning genom sitt monopol på digital annonsering. Det som nu avgörs är vilka specifika åtgärder Google ska vidta.
Enligt källor har Google mött få konsekvenser hittills och företaget hävdar att justitiedepartementets förslag skulle skapa osäkerhet bland annonsörer och utgivare.
Det är tre år sedan justitiedepartementet inledde rättsprocessen mot Google, och tidslinjen för ett beslut är fortfarande oklar. Om Google väljer att överklaga kan det dröja ytterligare år innan ärendet är avslutat.