Rättegången mot Google: Kan annonsverksamheten komma att säljas?
Publicerad november 24, 2025
Publicerad november 24, 2025

Den amerikanska domstolen förväntas snart fatta ett avgörande om Googles framtid och eventuella åtgärder för att motverka deras monopolställning. Justitiedepartementet vill att Google ska avveckla sin annonsbörs AdX och redovisa algoritmerna som styr annonsplaceringar.
Om en avyttring inte kan genomföras ska Google Ad Manager antingen fasas ut eller säljas, enligt uppgifter från Adweek. Slutpläderingen avslutades i fredags och rättegången har fokuserat på Googles dominans inom annonsteknologi.
Justitiedepartementet har uttryckt att försäljning är den mest effektiva lösningen, men Google hävdar att en uppdelning skulle vara tekniskt omöjlig. Istället föreslår de att dela realtidsbud med konkurrenter och ge utgivare möjlighet att sätta egna prisgolv.
Domstolen har redan bekräftat att Google brutit mot konkurrenslagstiftningen i USA genom sitt monopol på digital annonsering. Nu står det klart vilka åtgärder som företaget kan tvingas att vidta.
Enligt Adweek har Google hittills undkommit större konsekvenser. I ett blogginlägg framförde Google att justitiedepartementets förslag skulle leda till osäkerhet och störningar för både annonsörer och utgivare.
Processen mot Google inleddes för tre år sedan, och det är oklart hur länge det kan ta innan ett beslut kommer att meddelas. En eventuell överklagan från Google skulle kunna förlänga processen ytterligare.