X
Nordic region's business magazine • oktober 13, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Rättegång om varumärke och AI-oro dominerar nyhetsflödet

Publicerad oktober 13, 2025

Under måndagen inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt där Eldstickan, ett enmansbolag grundat av en kvinna 2017, ställs mot Swedish Match. Bolaget har specialiserat sig på designade tändstickor och säkerhetsprodukter. Swedish Match hävdar att Eldstickan försöker koppla sig till deras välkända varumärke, Solstickan.


Enligt Eldstickan är stämningen ett försök att kväva deras framgång på en marknad där Swedish Match varit dominerande länge. Hon säger att konflikten blossade upp efter framgången med en populär produkt.


– Jag och Swedish Match hade en relativt god kommunikation till en början. Men när försäljningen av min brandfilt tog fart ändrades allt och det kom en anmälan på posten, säger hon.


Om Swedish Match vinner kan det resultera i ett skadestånd på 1,5 miljoner kronor och ett förbud mot varumärket Eldstickan. De kräver även att allt marknadsföringsmaterial återkallas.


Separat varnar Klarnas vd för en kommande AI-chock som kan påverka arbetsmarknaden. I en intervju säger han att både teknologiföretag och översättare inte har insett konsekvenserna av AI:s framfart.


– Samhället kommer att behöva räkna ut vad vi ska göra, för ja, nya jobb kommer att skapas, men på kort sikt hjälper inte det översättaren i Bryssel, säger han.


Regeringen har även tillsatt en utredare för att överväga en åldersgräns för sociala medier, med syfte att skydda barns hälsa. Socialminister Forssmed uttalar sig om behovet av att bryta den negativa påverkan som sociala medier har på ungdomar.


Oro för en bubbla inom AI-marknaden växer, med starka värderingar och stora affärer som driver spekulationer. Kristalina Georgieva varnar för att en korrektion skulle kunna påverka den globala tillväxten negativt.


– Det är svårt i all denna upphetsning att skilja på goda och dåliga idéer, säger han vidare.


Aktivister i USA har använt uppblåsbara djur för att motverka negativa stereotyper av demonstranter. De har klätt ut sig i olika kreativa kostymer för att bryta bilden av extremism, vilket har blivit viralt.


– Det var bara för att bryta mot bilden av oss som våldsamma extremister, säger en av aktivisterna.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.