Publicis Communications rapporterar ökad förlust men ser framtidstro
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025

Det gångna året avslutades med en betydande förlust för Publicis Communications, en kommunikationsbyrå. Trots detta finns det en optimism kring framtiden tack vare ökad verksamhet med stora kunder.
Enligt årsredovisningen har byrån upplevt en nedgång i omsättningen, som sjönk med drygt 13 procent till 64,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet visar en markant ökning av förlusten, som nu uppgår till -12,5 miljoner kronor, upp från 4 miljoner kronor.
Byråintäkten för året landade på 54,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en minskning med 9 procent. Det genomsnittliga antalet anställda ökade till 52, men intäkten per anställd minskade med 16 procent, till 1,049 miljoner kronor.
Under räkenskapsåret 2024 beslutades det att dela ut 2,86 miljoner kronor, men varken utdelning föreslås för 2025. Soliditeten har fastställts till 38 procent.
I förvaltningsberättelsen framgår det att byrån har fått nya uppdrag från Söderberg & Partners samt Ciko och Briosom. Det påpekades även att intäktstappet delvis berodde på att vissa kunder har flyttats till andra marknader.
Engångskostnader på 1,985 miljoner kronor, relaterade till en omorganisation, tyngde även rörelseresultatet. Under året etablerade byrån ett gemensamt erbjudande i Malmö, vilket involverade 60 medarbetare.
Prognosen för 2025 är positiv, mycket tack vare ökade uppdrag från storkunden P&G samt flera nya klienter.
I en tidigare version av artikeln framgick det felaktigt att Publicis Communications var den kreativa byrån inom koncernen som bytte namn till Leo vid årsskiftet.