X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Psykologen varnar för riskerna med AI i reklam

Publicerad oktober 11, 2025

Med ett växande fokus på effektivitet väljer många varumärken att integrera AI i sina marknadsföringsstrategier. Psykologen och författaren, som hon säger, Nathalie Nahai, framhäver dock att en viktig komponent ofta saknas i dessa kampanjer: mänsklig smak och själ.


I en intervju med Resumé uttrycker hon oro över den nuvarande hypen kring AI och identifierar en förbisedda affärsmöjlighet för dem som är villiga att avvika från massan. Hon har under mer än ett decennium analyserat hur teknologi påverkar mänskligt beteende.


Nahai, en eftertraktad talare om AI:s psykologiska konsekvenser, diskuterar hur varumärken kan navigera i det överflöd av effektiviserande verktyg som erbjuds. Hon påpekar att det finns exempel på varumärken som har valt att använda AI-genererad reklam.


Trots att dessa kampanjer kan produceras snabbt och med färre resurser, varnar hon för att detta kan underminera den kreativa essensen som är grundläggande för branschen. Hon säger:

”Många kreatörer använder AI-verktyg bara för att försöka hänga med.”


Nahai citerar Coca-Colas julkampanj som ett exempel på hur man kan tappa sin känsla för det som gör reklam unik när man följer trender blint. Hon konstaterar:

”Över en natt förlorade de sin fingertoppskänsla.”


Enligt henne misslyckas AI ofta med att skapa verkligt engagerande innehåll eftersom den saknar själ. Hon förklarar att om kreatörer överger sitt kritiska tänkande, riskerar de att förlora sin förmåga att skapa unikt och värdefullt innehåll.


Nahai framhåller också att AI:s begränsning ligger i dess retrospektiva natur; den kan endast skapa baserat på tidigare data och saknar förmågan att föreställa sig framtiden.

”Men vi människor kan drömma oss in i framtiden.”


Hon varnar för att AI kan påverka marknadsförares självförtroende negativt och göra dem mer benägna att undervärdera sin egen kreativitet och smak. Det finns även kulturella signaler som AI missar, vilket kan leda till att viktiga mikrotrender försvinner.


Nahai citerar L”Oréal som ett exempel på ett företag som medvetet har valt att inte ersätta människor med AI i sitt kreativa arbete, vilket i sin tur stärker förtroendet hos kunderna.

”Det bygger förtroende och i förlängningen lojalitet.”


Hon pekar på en växande längtan efter analoga upplevelser som kan vara en bortglömd affärsmöjlighet för varumärken.

”Vi lever i en spännande tid där människor, speciellt i de yngre generationerna, lockas mer och mer av analoga upplevelser.”


Nahai menar att varumärken kan dra nytta av att skapa erfarenheter som AI inte kan replikera.

”Kanske kan ett varumärke ta ställning och säga: ”är du trött på att vara på sociala medier hela tiden?””


Hon själv strävar efter en balans mellan arbete och personlig tid.

”Det handlar om att samlas med vänner och spela musik ihop, utan att filma varandra.”

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.