X
Nordic region's business magazine • juli 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad juli 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.


Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar, med 173 registrerade ärenden sedan årsskiftet. Därefter följer Pernilla Wahlgren med 140 anmälningar och Mathilda Djerf med 60.


Smyckesbolaget Ani Jewels, grundat av Ingrosso och Lovisa Worge, har fått 26 anmälningar, varav flertalet nämner både varumärket och Worge separat. Lovisa Worge har i sin tur 22 anmälningar mot sig.


Jämfört med samma period 2024 är antalet anmälningar något lägre, men Konsumentverket betonar att rapporterna endast utgör en del av myndighetens omvärldsbevakning.


– Vi vet att det finns omfattande problem sedan en granskning vi gjort under våren, säger Johan Ohlsson, enhetschef på myndigheten.


– Det är viktigt att konsumenter anmäler så att vi får en tydlig bild av de problem som finns och omfattningen, tillsammans med annan bevakning vi gör. Vi drar inga slutsatser om problemen är större eller mindre kring just influencer marketing baserat på att det är färre anmälningar, utan vet sedan granskningen vi gjort under våren att det finns omfattande problem., han säger


– Det ser vi även inom influencer marketing, de allra flesta korrigerar och säger att de förstått att det har blivit fel., han säger


Inom politiken har frågan om influencer-marknadsföring uppmärksammats på högsta nivå, då regeringen i juni gav Konsumentverket ett särskilt uppdrag med fokus på barn och unga.


– Influencers marknadsföring får också väldigt många anmälningar, och just nu bedriver Konsumentverket 50 tillsynsärenden som riktar sig just mot influencers. Det tycker jag visar tydligt varför det behövs ett särskilt uppdrag., Erik Slottner säger


Branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, Komm och IAB Sverige har också tagit fram gemensamma rekommendationer för tydligare reklammärkning, och Reklamombudsmannen har lanserat utbildningar för influencers.


– Det påverkar på så sätt att projektet blir prioriterat för verksamheten. Nu har vi under våren jobbat med insatser kring samma fråga och kommer att fortsätta med det arbetet inom ramen för regeringsuppdraget i höst., han säger

Mest lästa
  1. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  2. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

  3. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Fler intressanta artiklar

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.