X
Nordic region's business magazine • oktober 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Pricerunner stämmer Google på rekordhögt belopp

Publicerad oktober 20, 2025

Pricerunner har inlett en rättsprocess mot Google med ett skadeståndsanspråk på 77 miljarder kronor, vilket är det största i Sveriges historia. Företaget hävdar att Google under många år har snott kunder från deras prisjämförelsesajt. Rättegången börjar på måndag i Patent- och marknadsdomstolen.


Frågan om skuld är redan utredd, då EU:s domstol har fastställt att Google har brutit mot konkurrenslagarna genom att missbruka sin dominanta position. Nu måste enskilda företag driva skadeståndsmål mot Google.


När en användare söker efter en produkt dyker betalda annonser från Google först upp, vilket leder till att företag som Pricerunner, nu ägt av Klarna, förlorar både trafik och intäkter.


För tre år sedan angav Pricerunner ett stämningsbelopp på 22 miljarder kronor, men detta har nu stigit till 77 miljarder kronor. Enligt företaget är detta belopp utan motstycke i svensk rättshistoria.


”Överträdelsen har fortgått så det har ökat i omfattning, och sen är det en ränteeffekt,” säger hon. Efter 2017 har Google gjort förändringar, vilket de hävdar gör att skadeståndskravet är ogrundat.


”Vi vänder oss starkt mot denna stämning och ser fram emot att presentera vår sak i domstol. Förändringarna som vi gjorde 2017 efter EU-kommissionens beslut fungerar väl,” säger han. Google påpekar att Pricerunner inte har velat annonsera på deras plattform, till skillnad från andra prisjämförelsesajter.


Den omfattande marknaden som Google dominerar som sökmotor gör att skadeståndsbeloppen blir enorma. Kravet omfattar uteblivna vinster i Storbritannien, Danmark och Sverige, och andra liknande företag i Europa förbereder också skadeståndsprocesser mot Google.


”Jag tror vi är först ut, så vitt jag vet,” säger han. Studier visar att Googles egna jämförelsepriser, där företag betalar för exponering, tenderar att vara högre än andra jämförelsesajter.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.