X
Nordic region's business magazine • juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Pressade nordiska byrånätverk på konsolideringsspåret

Publicerad juli 17, 2025

Den nordiska byramarknaden har tappat fart och riskkapitalet har blivit försiktigare, vilket dämpar konsolideringstakten och skapar osäkerhet bland aktörerna.


”Jag tycker att det är talande att byråerna kommit med noll till två nyheter i år till skillnad från 2021-2022 när de kom med en nyhet i veckan,” , Martin Edenström


Flera lokala nätverk saknar nya förvärv, trots tidigare ambitioner om expansion via obligationslån och börsnoteringar. Finansieringsformer testas och interna förändringar genomförs ofta utan konkreta resultat.


Mindsetet bland mindre och medelstora byråer har gått från optimism till försäljningsberedskap. Trots kontakter med större grupper avbryts många förhandlingar på grund av hög risk och svag historik.


”Det finns en desperation där ute just nu, vi har inte sett de sista konkurserna än”


Efterfrågan på investor relations och kommunikationstjänster har sjunkit markant, vilket tvingar ledningar till omstruktureringar och nedskrivningar i flera koncerner.


”Det har varit skittufft, marknaden för både investor relations och kommunikation mår väldigt dåligt”


Enligt Michael Jäderlind försvårar varierande resultat värderingsprocessen och bidrar till att många säljare väljer att pausa sina transaktioner.


”Många företag underpresterar vilket gör dem svåra att värdera. Sitter man med en byrå som gått bra (historiskt) väntar man nog hellre med att sälja” , Michael Jäderlind


”Det är nog inte jättemånga riskkapitalbolag som är intresserade av att göra något just nu. Man sitter nog ganska still i båten” , han säger


The North Alliance bytte förra året till obligationsfinansiering men har ännu inte realiserat några större affärer. Ägarbyten och ledningsförändringar har snarare skapat intern oro.


VO2:s övertagande av Borg Owillis distributionsverksamhet resulterade i nedskrivningar och ett namnbyte till Stay Creative, efter att teckningskursen sjunkit kraftigt.


Lyvia, under Saeid Esmaeilzadeh, har upplevt likviditetsutmaningar som försenat återbetalning av obligationslån och lett till att flera byråer återköpts eller sålts för att frigöra kapital.


Caybon Holding genomförde nyligen skuldombindning efter en missad räntebetalning och har fokuserat om portföljen till kärnverksamhet inom tech, under ledning av nya vd:n Jakob Söderbaum.


Eidra, finansierat av Altor, har haft höga hyreskostnader i centrala Stockholm samtidigt som nätverkets timpriser hamnat i blickfånget. Expansionen har varit framgångsrik men kostsam.


”Vi består av flertalet byråer och konsultfirmor, vilket också innebär att vi använder oss av olika affärsmodeller. Affärsmodellerna i fråga kommenterar [vi. red.] inte publikt.” , Özgur Sel


Stellar lanserades genom sammanläggning av sex företag, med fokus på datadriven kreativitet och CRM, och erbjuder delägarskap snarare än kontanta övertaganden.


”När det börjar krisa i ett nätverk är byråerna sig själva närmast. Incitamenten blir kopplade till det enskilda bolaget snarare än gruppen och holdingbolaget är ofta frånkopplat verksamheten. I slutänden blir det komplext för kunderna och inte tillräckligt stark intern kultur” , Michal Kalinowski


”Vi vill onboarda tre till fem nya bolag och hoppas kunna presentera de första redan i september 2025” , han säger


People People People har under året köpt in Post Stockholm och Det, samtidigt som nya kunder stärkt varumärket, vilket bidrog till en uppgång i nettoförsäljning under första kvartalet.


”Efterfrågan på vissa tjänster har gått ner och andra har gått upp. Då måste man göra förändringar” , Joachim Medalen


”I backspegeln ser vi en positiv utveckling under Q1. Vår nettoförsäljning är upp 10 procent. Jämfört med Q1 som var ett kvartal med underskott i fjol har vi vänt till ett överskott i år” , han säger


Nova Consulting har nått femprocentig tillväxt med oförändrad ebitda-marginal, tack vare norsk exponering. I Sverige har digitalmarknadsföringen dippat vilket krävt omstruktureringar.


”Vi hade tänkt oss att närma oss miljarden men sen kom till konjunkturen emellan” , han säger


En stabilisering syns i ökad orderingång, men proppen i startup-sektorn och kundernas försiktighet fortsätter att påverka förvärv och strukturförändringar.


”Att Forefront vågade starta en ny konceptuell byrå var det första positiva tecknet” , han säger

Mest lästa
  1. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

  2. Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

  3. Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Fler intressanta artiklar

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Stockholm Exergi introducerar nytt koncept för gemensam energi

Publicerad oktober 29, 2025

Stockholm Exergi presenterar i samarbete med Jung kampanjen ”Vår stad. Vår energi.” som belyser den gemensamma kraften mellan människor och staden. Målet är att positionera Stockholm Exergi som en central…
AI hjärna

Dentsu rapporterar om dataläckage – säkerhetshot mot personalen

Publicerad oktober 29, 2025

Dentsu, det globala nätverket för reklam och media, har bekräftat en allvarlig säkerhetsincident som drabbat konsult- och databolaget Merkle. Denna läcka har resulterat i att känsliga filer, inklusive information om…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.