X
Nordic region's business magazine • juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Pressade nordiska byrånätverk på konsolideringsspåret

Publicerad juli 17, 2025

Den nordiska byramarknaden har tappat fart och riskkapitalet har blivit försiktigare, vilket dämpar konsolideringstakten och skapar osäkerhet bland aktörerna.


”Jag tycker att det är talande att byråerna kommit med noll till två nyheter i år till skillnad från 2021-2022 när de kom med en nyhet i veckan,” , Martin Edenström


Flera lokala nätverk saknar nya förvärv, trots tidigare ambitioner om expansion via obligationslån och börsnoteringar. Finansieringsformer testas och interna förändringar genomförs ofta utan konkreta resultat.


Mindsetet bland mindre och medelstora byråer har gått från optimism till försäljningsberedskap. Trots kontakter med större grupper avbryts många förhandlingar på grund av hög risk och svag historik.


”Det finns en desperation där ute just nu, vi har inte sett de sista konkurserna än”


Efterfrågan på investor relations och kommunikationstjänster har sjunkit markant, vilket tvingar ledningar till omstruktureringar och nedskrivningar i flera koncerner.


”Det har varit skittufft, marknaden för både investor relations och kommunikation mår väldigt dåligt”


Enligt Michael Jäderlind försvårar varierande resultat värderingsprocessen och bidrar till att många säljare väljer att pausa sina transaktioner.


”Många företag underpresterar vilket gör dem svåra att värdera. Sitter man med en byrå som gått bra (historiskt) väntar man nog hellre med att sälja” , Michael Jäderlind


”Det är nog inte jättemånga riskkapitalbolag som är intresserade av att göra något just nu. Man sitter nog ganska still i båten” , han säger


The North Alliance bytte förra året till obligationsfinansiering men har ännu inte realiserat några större affärer. Ägarbyten och ledningsförändringar har snarare skapat intern oro.


VO2:s övertagande av Borg Owillis distributionsverksamhet resulterade i nedskrivningar och ett namnbyte till Stay Creative, efter att teckningskursen sjunkit kraftigt.


Lyvia, under Saeid Esmaeilzadeh, har upplevt likviditetsutmaningar som försenat återbetalning av obligationslån och lett till att flera byråer återköpts eller sålts för att frigöra kapital.


Caybon Holding genomförde nyligen skuldombindning efter en missad räntebetalning och har fokuserat om portföljen till kärnverksamhet inom tech, under ledning av nya vd:n Jakob Söderbaum.


Eidra, finansierat av Altor, har haft höga hyreskostnader i centrala Stockholm samtidigt som nätverkets timpriser hamnat i blickfånget. Expansionen har varit framgångsrik men kostsam.


”Vi består av flertalet byråer och konsultfirmor, vilket också innebär att vi använder oss av olika affärsmodeller. Affärsmodellerna i fråga kommenterar [vi. red.] inte publikt.” , Özgur Sel


Stellar lanserades genom sammanläggning av sex företag, med fokus på datadriven kreativitet och CRM, och erbjuder delägarskap snarare än kontanta övertaganden.


”När det börjar krisa i ett nätverk är byråerna sig själva närmast. Incitamenten blir kopplade till det enskilda bolaget snarare än gruppen och holdingbolaget är ofta frånkopplat verksamheten. I slutänden blir det komplext för kunderna och inte tillräckligt stark intern kultur” , Michal Kalinowski


”Vi vill onboarda tre till fem nya bolag och hoppas kunna presentera de första redan i september 2025” , han säger


People People People har under året köpt in Post Stockholm och Det, samtidigt som nya kunder stärkt varumärket, vilket bidrog till en uppgång i nettoförsäljning under första kvartalet.


”Efterfrågan på vissa tjänster har gått ner och andra har gått upp. Då måste man göra förändringar” , Joachim Medalen


”I backspegeln ser vi en positiv utveckling under Q1. Vår nettoförsäljning är upp 10 procent. Jämfört med Q1 som var ett kvartal med underskott i fjol har vi vänt till ett överskott i år” , han säger


Nova Consulting har nått femprocentig tillväxt med oförändrad ebitda-marginal, tack vare norsk exponering. I Sverige har digitalmarknadsföringen dippat vilket krävt omstruktureringar.


”Vi hade tänkt oss att närma oss miljarden men sen kom till konjunkturen emellan” , han säger


En stabilisering syns i ökad orderingång, men proppen i startup-sektorn och kundernas försiktighet fortsätter att påverka förvärv och strukturförändringar.


”Att Forefront vågade starta en ny konceptuell byrå var det första positiva tecknet” , han säger

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.