X
Nordic region's business magazine • juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Pressade nordiska byrånätverk på konsolideringsspåret

Publicerad juli 17, 2025

Den nordiska byramarknaden har tappat fart och riskkapitalet har blivit försiktigare, vilket dämpar konsolideringstakten och skapar osäkerhet bland aktörerna.


”Jag tycker att det är talande att byråerna kommit med noll till två nyheter i år till skillnad från 2021-2022 när de kom med en nyhet i veckan,” , Martin Edenström


Flera lokala nätverk saknar nya förvärv, trots tidigare ambitioner om expansion via obligationslån och börsnoteringar. Finansieringsformer testas och interna förändringar genomförs ofta utan konkreta resultat.


Mindsetet bland mindre och medelstora byråer har gått från optimism till försäljningsberedskap. Trots kontakter med större grupper avbryts många förhandlingar på grund av hög risk och svag historik.


”Det finns en desperation där ute just nu, vi har inte sett de sista konkurserna än”


Efterfrågan på investor relations och kommunikationstjänster har sjunkit markant, vilket tvingar ledningar till omstruktureringar och nedskrivningar i flera koncerner.


”Det har varit skittufft, marknaden för både investor relations och kommunikation mår väldigt dåligt”


Enligt Michael Jäderlind försvårar varierande resultat värderingsprocessen och bidrar till att många säljare väljer att pausa sina transaktioner.


”Många företag underpresterar vilket gör dem svåra att värdera. Sitter man med en byrå som gått bra (historiskt) väntar man nog hellre med att sälja” , Michael Jäderlind


”Det är nog inte jättemånga riskkapitalbolag som är intresserade av att göra något just nu. Man sitter nog ganska still i båten” , han säger


The North Alliance bytte förra året till obligationsfinansiering men har ännu inte realiserat några större affärer. Ägarbyten och ledningsförändringar har snarare skapat intern oro.


VO2:s övertagande av Borg Owillis distributionsverksamhet resulterade i nedskrivningar och ett namnbyte till Stay Creative, efter att teckningskursen sjunkit kraftigt.


Lyvia, under Saeid Esmaeilzadeh, har upplevt likviditetsutmaningar som försenat återbetalning av obligationslån och lett till att flera byråer återköpts eller sålts för att frigöra kapital.


Caybon Holding genomförde nyligen skuldombindning efter en missad räntebetalning och har fokuserat om portföljen till kärnverksamhet inom tech, under ledning av nya vd:n Jakob Söderbaum.


Eidra, finansierat av Altor, har haft höga hyreskostnader i centrala Stockholm samtidigt som nätverkets timpriser hamnat i blickfånget. Expansionen har varit framgångsrik men kostsam.


”Vi består av flertalet byråer och konsultfirmor, vilket också innebär att vi använder oss av olika affärsmodeller. Affärsmodellerna i fråga kommenterar [vi. red.] inte publikt.” , Özgur Sel


Stellar lanserades genom sammanläggning av sex företag, med fokus på datadriven kreativitet och CRM, och erbjuder delägarskap snarare än kontanta övertaganden.


”När det börjar krisa i ett nätverk är byråerna sig själva närmast. Incitamenten blir kopplade till det enskilda bolaget snarare än gruppen och holdingbolaget är ofta frånkopplat verksamheten. I slutänden blir det komplext för kunderna och inte tillräckligt stark intern kultur” , Michal Kalinowski


”Vi vill onboarda tre till fem nya bolag och hoppas kunna presentera de första redan i september 2025” , han säger


People People People har under året köpt in Post Stockholm och Det, samtidigt som nya kunder stärkt varumärket, vilket bidrog till en uppgång i nettoförsäljning under första kvartalet.


”Efterfrågan på vissa tjänster har gått ner och andra har gått upp. Då måste man göra förändringar” , Joachim Medalen


”I backspegeln ser vi en positiv utveckling under Q1. Vår nettoförsäljning är upp 10 procent. Jämfört med Q1 som var ett kvartal med underskott i fjol har vi vänt till ett överskott i år” , han säger


Nova Consulting har nått femprocentig tillväxt med oförändrad ebitda-marginal, tack vare norsk exponering. I Sverige har digitalmarknadsföringen dippat vilket krävt omstruktureringar.


”Vi hade tänkt oss att närma oss miljarden men sen kom till konjunkturen emellan” , han säger


En stabilisering syns i ökad orderingång, men proppen i startup-sektorn och kundernas försiktighet fortsätter att påverka förvärv och strukturförändringar.


”Att Forefront vågade starta en ny konceptuell byrå var det första positiva tecknet” , han säger

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.