Preem lanserar kampanj för miljömedvetna drivmedelsval
Publicerad september 5, 2025
Publicerad september 5, 2025
Drivmedelsföretaget Preem riktar sig till miljömedvetna konsumenter med sin nya kampanj, skapad av Åkestam Holst. Kampanjen syftar till att uppmärksamma dem som aktivt väljer Svanenmärkt drivmedel vid tankning. Den omfattar tre filmer som visar privatpersoner och företag som väljer Preems förnybara diesel och ackompanjeras av låten ”You Raise Me Up”, en populär hit av flera artister.
Johan Landin, art director på Åkestam Holst, kommenterar:
– Att få dra i känslospaken rejält denna gång med ett så mäktigt ackompanjemang kändes lite kul för en så enkel sak som att tanka bilen, säger hon.
Kampanjen, som lanserades i måndags, kommer att synas i olika medier inklusive tv, radio, print och sociala plattformar.
Preems historia präglas av flera konflikter med miljörörelsen. Den mest kända konflikten handlar om utbyggnaden av raffinaderiet i Brofjorden, utanför Lysekil. Företaget har fått kritik från Greenpeace för att göra greenwashing genom att framhäva miljövänlighet trots sin koppling till fossil olja.
Dessutom har Preem fällts av Reklamombudsmannen och fått kritik från Konsumentombudsmannen. Under politikerveckan i Almedalen 2019 tilldelades Preem ”Svenska Greenwashpriset”.