X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Precis Digital återhämtar sig med ökande intäkter

Publicerad september 3, 2025

Efter en nedgång år 2023 visar Precis Digital-nätverkets senaste bokslut en positiv trend med ökande intäkter. Trots avvecklingen av två företag, verkar det som om koncernen är på väg uppåt igen.


Precis Digital, som grundades 2012 av flera tidigare Google-anställda, har genomgått en framgångssaga fram till 2023 då siffrorna började falla. Nu visar 2024 års bokslut en rejäl förbättring.


Medan Bannerboy har avvecklats och förvandlats till ett holdingbolag, sjönk dess omsättning dramatiskt från 16,2 miljoner kronor till endast 58 000 kronor under 2024.


Trots detta ökar byråintäkterna för nästan alla bolag inom nätverket, även om resultatet varierar. Precis Digital redovisade ett minusresultat på -4,9 miljoner kronor 2023, men har lyckats vända detta till ett plus på 45,2 miljoner kronor 2024.


MayTwelve uppvisar en tiodubbling av rörelseresultatet till 54,7 miljoner kronor, upp från 5,5 miljoner kronor. Även Precis Digital Syd, beläget i Göteborg, ökar sitt resultat från 8 miljoner kronor till 13,5 miljoner kronor.


Men Precis Digital Mitt, i Linköping, visar negativa siffror, med ett rörelseresultat som faller från 5,5 miljoner kronor till -3,8 miljoner kronor. I årsredovisningen framgår att bolaget är under avveckling och att personal och kunder flyttas till huvudkontoret i Stockholm.


Ledningen skriver:

”Målet med omstruktureringen är att samla resurser och effektivisera verksamheten inom koncernen,” säger hon.


Överlag är tongångarna positiva. Ledningen för MayTwelve sammanfattar läget:

”Precis går in i 2025 med en stark finansiell ställning och ett tydligt momentum. Trots ett utmanande makroekonomiskt och geopolitiskt landskap ser Precis stora möjligheter i den fortsatta digitaliseringen och automatiseringen av marknadsföring. De aktörer som effektivt kan navigera i ett mer komplext medielandskap och implementera Al-drivna möjligheter kommer att ha en stark konkurrensfördel i den nya eran av digital marknadsföring,” säger han.

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.