X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Precis Digital återhämtar sig med ökande intäkter

Publicerad september 3, 2025

Efter en nedgång år 2023 visar Precis Digital-nätverkets senaste bokslut en positiv trend med ökande intäkter. Trots avvecklingen av två företag, verkar det som om koncernen är på väg uppåt igen.


Precis Digital, som grundades 2012 av flera tidigare Google-anställda, har genomgått en framgångssaga fram till 2023 då siffrorna började falla. Nu visar 2024 års bokslut en rejäl förbättring.


Medan Bannerboy har avvecklats och förvandlats till ett holdingbolag, sjönk dess omsättning dramatiskt från 16,2 miljoner kronor till endast 58 000 kronor under 2024.


Trots detta ökar byråintäkterna för nästan alla bolag inom nätverket, även om resultatet varierar. Precis Digital redovisade ett minusresultat på -4,9 miljoner kronor 2023, men har lyckats vända detta till ett plus på 45,2 miljoner kronor 2024.


MayTwelve uppvisar en tiodubbling av rörelseresultatet till 54,7 miljoner kronor, upp från 5,5 miljoner kronor. Även Precis Digital Syd, beläget i Göteborg, ökar sitt resultat från 8 miljoner kronor till 13,5 miljoner kronor.


Men Precis Digital Mitt, i Linköping, visar negativa siffror, med ett rörelseresultat som faller från 5,5 miljoner kronor till -3,8 miljoner kronor. I årsredovisningen framgår att bolaget är under avveckling och att personal och kunder flyttas till huvudkontoret i Stockholm.


Ledningen skriver:

”Målet med omstruktureringen är att samla resurser och effektivisera verksamheten inom koncernen,” säger hon.


Överlag är tongångarna positiva. Ledningen för MayTwelve sammanfattar läget:

”Precis går in i 2025 med en stark finansiell ställning och ett tydligt momentum. Trots ett utmanande makroekonomiskt och geopolitiskt landskap ser Precis stora möjligheter i den fortsatta digitaliseringen och automatiseringen av marknadsföring. De aktörer som effektivt kan navigera i ett mer komplext medielandskap och implementera Al-drivna möjligheter kommer att ha en stark konkurrensfördel i den nya eran av digital marknadsföring,” säger han.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.