Prat PR rapporterar om ökad tillväxt och ett mer integrerat arbetssätt
Publicerad november 26, 2025
Publicerad november 26, 2025

Under det brutna verksamhetsåret 2024/2025 redovisade pr-byrån Prat en ökning i både omsättning och byråintäkter. Detta beror på ett mer sammanhållet arbetssätt mellan olika nischer.– Vi kan möta kundernas behov på ett mer heltäckande sätt – från strategi till aktivering och uppföljning, säger hon.
Prat PR:s omsättning växte med 10 procent och uppgick till 52,3 miljoner kronor, medan byråintäkten nådde 25 miljoner kronor. Rörelseresultatet för det brutna verksamhetsåret landade på 2 miljoner kronor.
Antalet anställda förblev 21, med en soliditet på 24 procent. Byrån rapporterade även en resultatdelning på 1,2 miljoner kronor och föreslog en utdelning på 2 miljoner kronor till aktieägarna.
Vd:s kommentar visar att byrån växt mest inom influencer marketing och att den integrerat arbetat med PR och sociala medier.
– Sammantaget innebär det att vi kan möta kundernas behov på ett mer heltäckande sätt – från strategi till aktivering och uppföljning, säger hon.
Den stabilitet som finns inom organisationen är avgörande för framgången.
– Många av våra konsulter väljer att stanna länge, vilket skapar kontinuitet, trygghet och en djup förståelse för våra kunders affärer. Vi har dessutom större senior kapacitet på byrån i dag, vilket gör oss mer relevanta som rådgivare. Detta avspeglar sig i vår årliga kundundersökning där nästan alla kunder är extremt nöjda, säger hon.
I verksamhetsberättelsen nämns ambitionen att expandera och utveckla nya affärsområden.
– Under förra året tog vi fram en ny strategi och tydlig riktning för byrån, där vi definierade ett fåtal nyckeltal som är enkla att följa upp, förklarar hon.
De rapporteras löpande för alla på byrån, vilket har skapat ett större gemensamt fokus. Arbetet inom influencer marketing har även fördjupats, med en ny metodik och paketering som möjliggör datadrivet och effektivt arbete.
– Vi ser fortsatt stora möjligheter i att arbeta ännu mer samlat kring earned, owned och influencerdrivna kanaler, säger hon.
Kunderna efterfrågar helhetslösningar med tydlig, mätbar effekt, och byrån har redan en stark position att bygga vidare på.
– Ett annat viktigt område är att fortsätta utveckla våra konsulters kompetens, säger hon.
Branschen förändras snabbt och byrån strävar efter att ligga steget före inom allt från AI-stödd analys till nya sätt att driva engagemang och synlighet.
– Här kommer vi att fortsätta investera, säger hon.