PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären
Publicerad december 19, 2025
Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte avslöja sin källa.Det hela började med Kalla Faktas granskning av Icas prissättning, som skapade stor uppståndelse bland allmänheten och fick till och med finansministern att reagera.
Redan tidigare, i oktober, rapporterade Dagligvarunytt om hur Willys sänkte sina priser på ett liknande sätt. Detta fick Magnus Törnblom, Axfoods kommunikationschef, att bli upprörd.
Under flera samtal har Törnblom försökt påverka Dagligvarunytts rapportering kring dessa prissänkningar.
Att en PR-representant reagerar kraftigt på en granskning är inte ovanligt. Det intressanta är att Törnblom har en bakgrund som kommunikationschef på TV4-Gruppen. Dagligvarunytt misstänker att han kan ha påverkat Kalla Fakta att rikta sitt fokus mot Ica Maxis prissättning istället för Willys.
– Magnus Törnblom sa till mig att han skulle kontakta andra medier om inte Dagligvarunytt vinklade artiklarna om Willys, säger en reporter.
Törnblom förnekar emellertid att han har försökt påverka publiceringen.
– Jag har inte velat ändra i deras artiklar, men jag har pratat med dem om en intervju med Willys, säger han.
Vidare nekade han till att han skulle ha tipsat Kalla Fakta om Icas prissättning.
Emil Hellerud, reporter på Kalla Fakta, erkänner att han var medveten om Dagligvarunytts rapportering och nämner dem i sitt inslag. Trots detta fokuserar Kalla Fakta i huvudsak på Ica:s prissättning.
Hellerud påpekar att skillnaden mellan Icas och Willys agerande är betydande, vilket visar på vilseledande metoder.
Det är värt att notera att ingen av dem som Dagens Media intervjuar påstår att Kalla Fakta har felaktiga fakta. Den centrala frågan handlar istället om hur redaktionen hanterar information som kan komma från konkurrenter.
Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt, ifrågasätter Kalla Fakta för att de inte tar upp Willys manipulationer som är kända.
– Det är märkligt att PRO framställs som offer, säger han. Han argumenterar för att PRO har ansvar för att förbättra sina metoder.
Jonas Alsgren, redaktionschef på Kalla Fakta, vill inte kommentera vem som tipsade dem om Ica:s prisdumpning.
Han betonar dock att det är viktigt att grundligt utvärdera tips från konkurrenter för att säkerställa objektivitet. Han framhåller att redaktionens val att fokusera på Ica berodde på det allmänna intresset.
Artikeln har publicerats både i Dagens Media och Resumé, som båda tillhör Bonnier News Business.