X
Nordic region's business magazine • augusti 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Pr-expertens ai-thriller om teknikens gränser

Publicerad augusti 1, 2025

Efter två decennier i kommunikations- och tekniksektorn debuterar Martin Sjögren som skönlitterär författare med en spänningsroman som utforskar artificiell intelligens, rymdteknik och konsekvenserna av en för snabb teknikutveckling.


– Finns ett teknikproblem som få vet om och som blev inspirationen till boken. 100 kilometer över havsytan där atmosfären tar slut och rymden tar vid – det är Karmanlinjen, han säger


Romanen med titeln Karmanlinjen har tagit form hos den pr-chef som under mer än tjugo år arbetat med kommunikation inom telekom- och it-branschen.


– Boken kom ut i maj, hur har det känts att ha varit publicerad författare nu i två månader?


– Fantastiskt roligt. Jag har alltid läst mycket och det var länge ett mål för mig att skriva en egen bok, det var en lång process men nu är den klar och det har varit väldigt kul att ta del av feedbacken från läsarna. Många har hört av sig och sagt att de lärt sig något nytt, han säger


Möter läsaren en tydlig överlappning mellan pr-arbetets berättarkonst och romanskicklighet, där berättelsen förankrar komplexa ämnen i ett tillgängligt och engagerande format.


– Absolut, i pr bygger man en spännande story och försöker engagera kring ett ämne så det finns vissa gemensamma nämnare mellan pr och skrivande, säger han och fortsätter:


– Framförallt har jag haft nytta av mina pr-kunskaper när jag nu tagit mig an komplexa områden, så som AI och rymdteknik, och försökt presentera faktan på ett underhållande vis. Jag har ju jobbat med kommunikation inom techbranschen länge och behövt sätta mig in i den tekniska utvecklingen för att sedan skapa intresse kring ämnena och kring mina kunder, han säger


I romanen skildras en fiktiv framtid där tekniken gått vidare än idag, och läsaren följer programmeraren Max som ansvarar för en satellitflotta och AI-baserade väderprognoser i det skånska fiskeläget Viken.


Central tema är AI-utveckling, extremväder och en kommersiell rymdindustri i exponentiell tillväxt som speglar verklighetens snabba expansion av privatsatelliter i omloppsbana.


– Förut sköt vi upp en satellit i taget men nu kan vi skjuta upp dussintals små på samma gång. Rymden är ju stor men risken för krockar ökar vilket kan ha en kedjereaktion och skapa stora problem, det är ett teknsikt problem som få vet om och som blev en del av inspirationen till boken, han säger


Trots teknikoptimism har flera uppmärksammade incidenter hos ledande teknikbolag dämpat entusiasm, men även förstärkt behovet av en balanserad diskussion kring risker och möjligheter.


– Jag har alltid varit fascinerad av rymden, att tänka på allting som finns där ute i det här stora, stora universumet. Det är viktigt att peka på problemen med tekniken men jag kommer nog ändå alltid vara en optimist på grund av alla fördelar. Som att satelliter möjliggör klimatforskning och finansiella tjänster. Eller att AI är till stor nytta för vården och för att gå igenom enorma mängder data, han säger


– En negativ sida av teknikbranschen är att det ibland kan gå för fort, vilket finns närvarande boken. Det kändes viktigt att inte glorifiera AI eller rymdindustrin. Och framförallt är det ju en spänningsroman så risker, hot och människor som vill utnyttja varandra är en del av intrigen, han säger


Första boken utgör inledningen på en planerad trilogi där varje del fokuserar på aktuella teknologiska frågor.


– Jag håller på med uppföljaren nu, så den borde komma ut om något år. Jag kan inte säga vad den kommer handla om än men det är en teknik som idag ligger i framkant och den kommer utspela sig på flera platser i Europa, han säger

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.